Fr
Close

INTELLIGENCE

Seen from Space: Canal Hanouna nu ook in België

Vrijdag 17 Januari 2020

Seen from Space: Canal Hanouna nu ook in België



Sinds begin dit jaar zenden de voornaamste televisieoperatoren het Franse station C8 ook in Franstalig België uit. De zender is eigendom van de groep Canal+ en vertegenwoordigt de verankering van de betaaltelevisiegroep in de wereld van de ‘gratis’ televisie. In Frankrijk bezette C8 de zevende plaats in de zenderranking voor 2019, met een gemiddeld bereikaandeel van 2,9 % op de bevolking 4+.

Hoewel de zender pas recent bij ons opgedoken is, was zijn programmering toch al gedeeltelijk aanwezig. Via de exclusieve rechten die RTL België in handen had, werden de uitzendingen van Cyril Hanouna gedurende meerdere jaren op Plug-RTL uitgezonden. Dat was een interessante indicator betreffende het potentieel van de Franse zender in België, gezien de alomtegenwoordigheid van de Hanouna-pructies op C8. Vorig jaar behaalde de steruitzending ‘Touche pas à mon Poste’ (TPMP) bij ons een gemiddeld bereikaandeel van 4% op de 15-34-jarigen. Dat is een bijzonder eervolle score, gezien het aanbod, maar wel met grote schommelingen (van 0 tot 20%). Geleidelijk verloor TPMP echter veel bereik bij de 15-34-jarigen, waardoor zijn selectiviteit op de jongeren verdween. In een paar jaar tijd werd TPMP een programma voor het ‘grote publiek’, met een vrij interessant bereikprofiel, met vooral werkende mensen en VVA’s, voor meer dan 70% jonger dan 55 jaar en verrassend upscale gezien de inhoud.

De zender beschikt dus over een evidente troef met de alomtegenwoordige, almachtige, controversiële maar bijzonder populaire animator-producer. In Frankrijk noemen kwatongen C8 ‘Canal Hanouna’, vanwege het aandeel dat zijn programma’s in het rooster in beslag nemen. Maar zit het Belgische publiek dat de formule al meerdere jaren kent, echt te wachten op een dubbele dosis? Niets is minder zeker. De rest van de programma’s is niet zo indrukwekkend: veel vaak Amerikaanse blockbusters die al elders te zien waren, weinig echte nieuwigheden voor de Belgische kijkers.

Helaas zijn de bereikcijfers van de zender nog niet beschikbaar in de CIM TV, maar de laatste tijd werd gezegd dat de zender klaarstond om zijn bereik in België te commercialiseren: zijn intrede in de audimetrie zal dus niet lang meer op zich laten wachten. C8 is een kleine generalistische zender en geen themazender, met een beproefde content in Franstalig België, hij heeft dus een bereikpotentieel. Maar los van de impact die elke nieuwigheid heeft, zal het bereikniveau vooral afhangen van de mate waarin de kijkers verslingerd zijn aan het fenomeen Hanouna.

Archief / INTELLIGENCE