Fr

CREATIONS

Frank Van de Vijver over Blockchain Creatives

Vrijdag 17 Januari 2020

Frank Van de Vijver over Blockchain Creatives

Senior creative en CD Frank Van de Vijver heeft Blockchain Creatives gelanceerd. Een platform dat zichzelf omschrijft als een nieuwe formule die beantwoordt aan de noden van de adverteerders aan de hand van een netwerk van zowel ervaren senior professionals als jonge digital natives. Het omvat alle creatieve disciplines, van copywriter tot web developer. Ondubbelzinnige tekst en uitleg door de initiatiefnemer.
 
Waar staat Blockchain Creatives voor?
Blockchain Creatives is een formule die het mogelijk maakt om elke discipline, copywriter, fotograaf, webdesigner, graficus, etc … bij de hand te hebben, zonder ze in huis te hebben. Het netwerk is dus zo groot of zo klein als nodig.
 
Maar dan wel onder supervisie van een creative director, zoals in een reclamebureau, zodat de klant één aanspreekpunt heeft. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat er nooit rechtstreeks contact kan zijn met bijvoorbeeld een copywriter of front-end developer. Op dat vlak gaan we pragmatisch te werk. Korte lijnen tussen de betrokken partijen om vlot te kunnen werken, zonder filter. Meetings en reviews enkel wanneer we overtuigd zijn dat het werk goed zit. Geen overbodig geleuter in meeting rooms dat handen vol geld kost. Daar schiet niemand mee op.
 
Het grote voordeel van efficiënt te werken met compacte teams is dat we daardoor meer tijd kunnen besteden aan onze projecten, met betere resultaten als gevolg. Want daar gaat het tenslotte om: het resultaat moet top zijn. Dat is het enige wat achterblijft: een sterke campagne, een efficiënte website, goeie art-direction, juiste copy, een wauw! -huisstijl. Al de rest is van secundair belang. Daarom gaan we aan een klant misschien af en toe nee moeten zeggen wanneer de planning vol zit. Als de juiste mensen voor de job niet beschikbaar zijn, dan trekken we niet de tweede-keuze-schuif open. Die hebben we trouwens niet. Dan gaat de klant moeten wachten of elders op zoek gaan. Alles wat van Blockchain Creatives verschijnt, moet goed zijn. Dat is onze enige verdienste. Enkel dan blijven klanten terugkomen en gaan ze nooit over geld zeuren. Win-win.
 
Hoe is het idee voor dit platform ontstaan? Welk tekort heb je geïdentificeerd en wilde je opvullen?
Ik voel en hoor de laatste jaren bij veel adverteerders de nood aan alternatieve manieren van samenwerking. Het valt me op hoe ook de hele grote spelers op zoek zijn naar kleinere niche-bureaus of gewoon freelancers. Ze zijn allemaal op zoek naar de juiste mensen voor die ene bepaalde job. Maar het kost hun natuurlijk veel moeite om alles en iedereen te screenen en bovendien neem je daarmee als marketingmanager ook een risico. Want de freelancewereld is zeer divers. Je vindt er zowel top-professionals als tweederangsfiguren. Kwestie is: hoe vind je je weg daarin. Je treedt als het ware uit je comfortzone en je geniet op dat moment niet meer van de service en de deskundigheid van een groot agentschap. En die kloof tussen de freelancewereld en de reclamebureaus probeer ik te dichten met Blockchain Creatives. Best of both worlds zeg maar…
 
Reclame- en adviesbureaus zijn de eersten om hun klanten te adviseren over hoe ze hun zaak moeten runnen, mee met de laatste trends moeten zijn en voor moeten blijven op de concurrentie, maar zelf werken ze vaak op de meest traditionele manier. Vreemd toch?
 
Zo is het idee gegroeid. Tijd voor iets anders… En alle reacties op die aanpak zijn unaniem positief. Zowel van creatieven als van adverteerders.
 
Hoe werkt het concreet?
De klant mag in zekere mate geen verschil voelen met een klassiek reclamebureau. Hij of zij contacteert ons voor een eerste kennismaking of meteen de briefing. Nadien gaan we kijken welk team we daarvoor samenstellen, wat de planning is, hoeveel tijd we inschatten en gaan we begroten. Na ok op begroting en planning starten we de job. Wanneer het concept er ligt en goed zit, gaan we reviewen met de klant. Ik ben in principe de contactpersoon met de klant, van briefing tot presentatie. Tenzij er iets zo specifiek of van louter technische aard is, dat ik niets zinvols kan bijdragen, dan blijf ik liever thuis of ga ik wandelen in het bos. Ik wil achteraf geen factuur sturen om gewoon wat naar mijn koffie te zitten staren in een meeting room.
 
Het grote verschil met een reclamebureau is dat we geen kantoren hebben. Iedereen werkt waar hij of zij wil. Voor briefings ga ik met plezier naar de klant, zo voel je ook beter hoe een bedrijf in elkaar zit. Voor meetings met meerdere mensen kan dat bij de klant of elders in een co-workspace. Die zijn daarvoor uitgevonden. En die paar uurtjes huur komen dan bij op de factuur.
 
En hoe werkt het financiële plaatje?
De freelancers rekenen hun normale tarief aan mij door, of het nu gaat om copywriters, webdesigners, fotografen, of wie dan ook. Ik reken daar een projectmanagement-fee bovenop. Dat kan een percentage zijn van het geheel ofwel reken ik mijn uren apart aan. Hangt een beetje van de aard van de job af. Sommige jobs vragen heel veel projectbegeleiding, andere jobs amper.
 
De creatieven werken aan hun reguliere tarief. Maar dat tarief kan natuurlijk mee bepalen of ik hen al dan niet selecteer voor een bepaalde job. Wanneer de opdracht kleinschalig is, ga ik er geen creatief opzetten van €120/u.
 
Wat onderscheidt Blockchain Creatives van The Maffia, Advertising-store.be of van een gewone creatieve freelancer?
Er zijn uiteraard veel gelijkenissen. Maar ik wil Blockchain Creatives niet eindeloos laten uitdeinen. Liever 50 man waarop ik kan rekenen dan 100 waarvan ik niet zeker ben. Zit de planning vol, dan zit ze vol. Klanten komen niet terug omdat je 24/7 beschikbaar bent. Ze komen terug wanneer een campagne goed zit en heeft opgebracht. Ik ken geen enkele klant die zich na 5 jaar nog herinnert hoe snel een campagne werd klaargestoomd of hoe goedkoop ze was. Maar een campagne die goed zat, die hangt na 5 jaar nog altijd te blinken boven hun bureau.
 
Ik wil ook heel vlak blijven werken, geen 5 lagen van fees en commissies. Wel eerlijke en transparante prijzen. Maar zeker geen bodemprijzen. Ik ben de Aldi niet.
 
Nog een laatste woord?
Ik wil rustig aan groeien, me zeker niet vergalopperen. We starten klein, mijn netwerk zit nog in de groeifase maar ik heb toch al een 50-tal hele goeie mensen om me heen. Blockchain Creatives zal ook altijd rekbaar en dynamisch blijven. Zoals de markt zelf dat ook is. Maar vermist we geen kantoren hebben, hebben we ook nooit een overschot of tekort aan ruimte. Iedereen heeft zijn eigen werkplek en internet. Een van mijn creatieven woont in Bali. Cool toch?

Archief / CREATIONS