Fr
Close

CANNES LIONS 2014

Inside the Jury: Jan Teulingkx (Saatchi&Saatchi), Film Lions

Zondag 22 Juni 2014

Inside the Jury: Jan Teulingkx (Saatchi&Saatchi), Film Lions

Een gesprek met Jan Teulingkx, executive creative director van Saatchi & Saatchi Brussels, na de persconferentie van de filmjury waarin hij zetelde. We zagen een tevreden, maar vermoeide man…

Hoe is je jury verlopen?
Voor ik het over de jury heb, wil ik de organisatoren een belangrijke boodschap meegeven. Vraag de FIFA om nooit nog een Wereldbeker te organiseren tijdens de Cannes Lions. Het was te moeilijk: na de jury wilden we allemaal naar de match van middernacht kijken. Voor de rest is alles heel goed verlopen. Ik vind het moeilijk om vooruit te lopen op hoe het gaat verlopen, want er is veel waste en die moet je alleen beoordelen de twee dagen voor je naar Cannes komt. Er waren ook veel lange films; er zat zelfs een documentaire van 80 minuten tussen. Soms is dat goed, zoals bij Guinness, maar andere keren is het vervelend. En in zowat een kwart van de spots zat een gehandicapte, zomaar, zonder reden. Dat is duidelijk een nieuwe trend, niemand weet waarom. Dat was echt deprimerend en het is op zo’n momenten dat je echt blij bent dat je in Cannes zit. Gelukkig is er de shortlist die echt fantastisch blijft. En Amir (Kassaei, chief creative officer van DDB Worldwide, nvdr) als voorzitter was zeer gefocst, hij heeft dat uitstekend gedaan. Het was een fantastische ervaring, maar ik ben blij dat het erop zit.

Een favoriet?
Ik was weg van een Gold die ‘Too depressing’ heet en een Silver, ‘The sun isn't what they say it is’. De eerste is echt grappig en de andere is zo simpel, maar gebaseerd op een spectaculair idee. De productie was afschuwelijk, maar we hebben er hard moeten om lachen en het zijn twee dingen die niks kosten.

En de Grand Prix?
Harvey Nichols is volgens mij de belangrijkste boodschap op televisie: als Belg ben ik heel blij omdat we bewezen hebben dat je een Grand Prix kunt winnen met een productie die niet meer dan 150.000 euro kost. Het is leuk om te weten dat we een idee dat heel moedig is voor een adverteerder hebben kunnen bekronen. Als jury getuigt het ook van moed het signaal te geven dat als het idee fantastisch, geniaal en goed geproduceerd is, het een Cannes kan winnen. Ik ben daar echt blij om, want enkel ‘The Epic Split’ van Volvo bekronen, was jammer geweest. Ook al heeft die zijn Grand Prix dubbel en dik verdiend. De spot is zo ‘outstanding’ en blijft magisch.

Geen Lions voor de Belgen?
En Jean-Claude Van Damme dan? Waar komt die vandaan, denk je?
 

Archief / CANNES LIONS 2014