SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Croisette Pitch: Alex Gabriëls (freelance art director)

Zaterdag 21 Juni 2014


Croisette Pitch: Alex Gabriëls (freelance art director)
Elke dag, onderweg naar of van het Palais des Festivals, lopen we landgenoten en bekenden tegen het lijf. Een uitstekende gelegenheid voor een kort en snedig interview: 10 vaste vragen over verwachtingen, verlangens, herinneringen en voorspellingen. Vandaag kruiste freelance art director Alex Gabriëls ons pad.
 
Hoeveel edities van de Cannes Lions heb je al meegemaakt?
Dit is de 20ste keer. Mijn eerste keer, in 1994, ben ik, zoals elke beginner, met de Young Lions gekomen. Toen waren er nog geen Flying Creatives, maar wel rijdende. Op een bus, dus. Met tv en schotelantenne, vooral om onderweg niets van het WK Voetbal te moeten missen. Helaas werkte de antenne niet tijdens het rijden. Terwijl er aan boord toch een paar hooligans zaten die een moord zouden begaan als ze de match tegen Marokko moesten missen. Om dat te vermijden, hebben we, ergens midden in Frankrijk, 90 minuten op een bloedhete parking gestaan…
 
Wat is jouw meest memorabele Cannes-ervaring?
 “Wazzaaaaaaa” en “Getuppaaaaa” zullen voor altijd in mijn hoofd blijven weergalmen! Of onze eerste Leeuw; toen hoorde je ons ook brullen. De meest boeiende spreker die ik hier ooit hoorde, was Bob Geldof, die in 2008 samen met Kofi Annan kwam praten over de klimaatverandering. Zij maakten ons, reclame- en communicatielui, duidelijk dat ook wij een rol kunnen spelen om die tegen te gaan. Hoe Geldof de hele zaal meesleurde in zijn verhaal, zijn boosheid en zijn wilskracht om er samen een betere wereld van te maken, dat was indrukwekkend om mee te maken.
 
Waarom ben je dit jaar van de partij?
Het is de eerste keer dat ik niet echt meer bij een bureau hoor. De vorige jaren was ik hier met Publicis, daarvoor met Leo Burnett en nog vroeger met Saatchi&Saatchi. Altijd een gezellige bedoening om hier met je collega’s op stap te zijn. Als freelancer hoor ik eigenlijk bij alle bureaus. Daarom wil ik dat ze me allemaal leren kennen. Dus kom ik hier reclame maken voor mezelf.
 
Wat verwacht je van deze editie?
Zon, zee, strand en een laptop. Ik heb geen badge gekocht omdat ik het te duur vind. Daarom volg ik alles online: shortlists, winnaars, ik mis er niets van, behalve de sprekers, helaas.
 
Wie hoop je hier te ontmoeten of te zien?
Gepassioneerde mensen die me inspireren of voor wie ik een gezonde jaloezie voel. Ik neem een vitaminekuur door met hen te praten, door ideeën uit te wisselen, door van elkaar te leren en goed werk te zien. En te denken: “dju, had ik dat maar gemaakt.”
 
Wat maakt dit festival bijzonder voor jou?
Mijn twintigste keer is een mooie verjaardagseditie! Cannes is een beloning voor elke creatief. De ultieme natte droom. Soms zit je maanden te zwoegen aan een campagne. En de debriefs blijven maar komen. Maar af en toe lukt het toch om een pareltje te maken waar iedereen achter staat. Als je dan dat pareltje kan tonen aan de hele wereld en dan ook nog eens een positieve reactie krijgt, is dat het summum!
 
Wat zou je aan de Cannes Lions veranderen indien jij het organiseerde?
Als het zo verder gaat, zijn er straks meer categorieën dan inschrijvingen! Zoek maar eens uit in welke categorie jouw werk het best geplaatst is om te scoren. Verder erger ik me als art director al jaren aan de grafische look van de Cannes Lions. Dat is het ene jaar nog lelijker dan het andere. In de categorie Design&Craft maken ze wat mij betreft niet eens kans op een shortlist. Ik zou toch liever op de Croisette paraderen met een hippe Lions-draagtas.
 
Wat is jouw top 5 van all time favoriete advertenties, spots of campagnes?
 “Dumb ways to Die”, “Wazzup”, en, mijn eerste reclame-openbaringen: “Bedenk goed wat je met je laatste Rolo doet”, en “Nou is ie weer rood” voor Fruit Joy.
 
Hoeveel Leeuwen staan er op jouw schouw te pronken?
Een zilveren en een bronzen voor Hot Heinz Ketchup en een zilveren voor de Renault Courtesy Day radiocampagne.
 
Wat is jouw pronostiek voor de Belgen, dit jaar in Cannes?
Het zal voor de Belgen een minder goed jaar zijn. Dat is moeilijk te aanvaarden na al die Leeuwen van de voorbije twee jaar. Wat de oorzaak is? Waren we niet goed of niet vernieuwend genoeg? Of was de concurrentie te sterk? Misschien moeten we wat strenger zijn voor onszelf. Sometimes you win, sometimes you loose. Misschien scoren we beter op het WK!



ARCHIVE / CANNES LIONS 2014






INTERVIEW

Gaëlle Mauroit (Ciné-Télé-Revue):

Gaëlle Mauroit (Ciné-Télé-Revue): "De digitalisering hangt in de eerste plaats af van de ontwikkeling van de expertise en de verrijking van de medewerkers"



DOSSIER  



Peter Field vs Wim Vermeulen: Kortetermijndenken is onhoudbaar op lange termijn  


De Belgische Vereniging van Audiovisuele Media organiseerde voor ons een ontmoeting met Wim Vermeulen, directeur strategie en innovatie bij Dentsu Aegis Network, en de Britse consultant Peter...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Michel Van der Poorten (IBM): "90% van de wereldwijd beschikbare gegevens werd de 24 laatste maanden gegenereerd"  


Op regelmatige basis verzamelen de teams van Wavemaker zich in de grote centrale zaal van de GroupM-kantoren voor een presentatie door een inspirerende spreker, waarbij ook hun klanten worden...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Is uw voice marketingstrategie klaar?, door Damien D'Ostuni (Innovation & Activation Expert, Wavemaker)  


Smart speakers zijn voor de merken een nieuw jachtterrein thuis bij de gezinnen zelf. Hoe kunnen ze hun voordeel doen met deze innovatie, rekening houdend met het feit dat deze interface meestal...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier