Fr
Close

CANNES LIONS 2014

Inside the Jury: Tom Loockx (Havas), Cyber Lions

Donderdag 19 Juni 2014

Inside the Jury: Tom Loockx (Havas), Cyber Lions

Tom Loockx, CD van Havas WW Brussels, zetelde dit jaar in de jury van de Cyber Lions. In deze competitie haalden onze troepen een enkele Bronze, dankzij Duval Guillaume en Smirnoff… Explications, from inside the jury.  
 
Hoe is jouw jury verlopen?
In het algemeen werden alle Lions unaniem toegekend. Er zijn geen grote discussies of debatten geweest. Niet meer dan in de politiek. We hebben geprobeerd de beste Cyber-cases te bekronen, zonder ons te laten beïnvloeden door de andere erelijsten. Ik ben heel blij dat ik dit heb mogen meemaken.
 
Hoe verklaar je de magere oogst van de Belgen in deze competitie?
Ik heb vastgesteld dat het niveau van de andere landen gewoon hoger lag dan het onze, meer bepaald wat de strategie en de uitvoering betreft. Naar verluidt hebben we de andere landen geïnspireerd… Mede in het verleden hebben we veel Lions gewonnen dankzij ons talent om creatieve oplossingen te zoeken, ondanks de beperkte budgetten en de cultuur- of taalproblemen. Ik heb de indruk dat dit ons handelsmerk niet meer is. Vandaag lijkt dat een wereldwijd verschijnsel, ook al beschikken de andere landen nog altijd over grotere budgetten dan wij. Dat heeft het verschil gemaakt.
 
Had je favorieten?
Meerdere. De campagne die me het meest geraakt heeft, was ‘The woman who can't watch movies’ van FCB Madrid voor Canal+. Normaal had die geen Lion gekregen, maar ik heb ervoor geijverd dat ze toch tenminste een Bronze kreeg. Het is een uitzonderlijke campagne op basis van een insight en meer bepaald een reëel gegeven dat FCB Madrid optimaal benutte om er een van de beste storytelling campagnes die ik ken mee te maken. 
 
 

Archief / CANNES LIONS 2014