Fr
Close

INTELLIGENCE

Seen from Space: Gratis voetbal op tv, hoelang nog?

Donderdag 12 December 2019

Seen from Space: Gratis voetbal op tv, hoelang nog?



De Pro-League opende dus zijn aanbesteding voor de televisierechten van de vier tot vijf komende jaar. Naar verluidt mikt de liga op zo’n 100 miljoen euro per jaar, wat een toename met 20% is ten opzichte van de vorige periode.

Momenteel zijn de televisierechten voor het Belgisch voetbal verdeeld over de tv-operatoren en de televisiezenders. Eerstgenoemden hebben de rechten in handen van de Proximus League (1B) en de Jupiler Pro League (1A), meteen ook de populairste, waarvan de wedstrijden enkel met een abonnement bekeken kunnen worden. De VRT en de RTBF hebben weliswaar de rechten voor de uitzending van magazines en samenvattingen van de Jupiler League. ‘Extra Time’ in het noorden en ‘Studio Foot’ in het zuiden zijn gewaardeerde uitzendingen, zeker bij een mannelijk publiek. De Beker van België wordt dan weer uitgezonden door Q2 en de VRT aan de ene kant en Club-RTL aan de andere. Deze competitie is populairder in het noorden dan in het zuiden (er zijn meer Vlaamse dan Franstalige teams) en het bereik verschilt sterk naargelang de ploegen die spelen. Zo zal de aanwezigheid van Standard bijvoorbeeld de tellers op Club-RTL op hol doen slaan.

Ook al zijn de reclame-inkomsten voor deze uitzendingen niet te versmaden, van de jackpot is ook geen sprake. Als je weet dat de zenders zeker geen onbeperkte aankoopbudgetten hebben, kunnen ze dan nog blijven bieden? In België moeten ze het tot dusver opnemen tegen de telecom-operatoren – serieuze concurrenten met aanzienlijke middelen; in de andere, grote Europese landen duiken nog robuustere spelers op. Amazon doet al mee in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk, waar het een stuk van de Premier League (het meest prestigieuze en drukst gevolgde kampioenschap ter wereld) veroverde. Bij onze Franse bureau kocht de Chinees-Spaanse groep Mediapro de rechten voor de Ligue 1 voor de komende vijf jaar. In Frankrijk is voetbal trouwens zowat volledig betalend geworden. Ligue 1, Ligue 2, Champions League, Europa League, buitenlandse kampioenschappen… zijn verdeeld over Mediapro, Canal+, RMC Sports en Bein Sports uit Qatar, allemaal via betalende formules. De cumul van de abonnementen vertegenwoordigt een aanzienlijke som voor voetbalfans. Bij ons zijn de Beker van België, de Champions League of de Europa League nog altijd te bekijken via een gewoon televisiedistributieabonnement. Maar voor hoelang nog?

Natuurlijk zijn de grote landen potentieel lucratiever dan onze markt die duidelijk niet het eerste doelwit van speculanten is. Maar we evolueren duidelijk toch naar een ander model. Wordt dat geschoeid op Franse leest? Dat zien we wellicht tijdens het eerste trimester volgend jaar, met de toekenning van de loten van de Pro-League.

Archief / INTELLIGENCE