Fr

BEST OF RESEARCH

Worden influencers op een dag vervangen door virtuele klonen?, door Fred Bouchar (MM)

Zondag 15 December 2019

Worden influencers op een dag vervangen door virtuele klonen?, door Fred Bouchar (MM)

Virtuele influencers – die eigenaardig genoeg meestal vrouwen zijn – maakten hun intrede vanaf 2016, toen Lil Miquela opeens alle schermen monopoliseerde en de tellers op Instagram op hol sloegen. Sindsdien volgen meer dan 1,8 miljoen mensen haar op het sociale netwerk. Ze wordt vaak gezien in het gezelschap van beroemdheden of in magazines als Vogue. Net zoals heel wat influencers haar voordeden, creëerde de vandaag 20-jarige Spaans-Braziliaanse schone haar eigen kledinglijn en sluit ze de ene deal na de andere met tal van merken.
 
Maar in feite is Miquela een digitaal wezen, een CGI (Content Generated Imagery) aangemaakt door Brud, een Amerikaanse studio die zichzelf omschrijft als ‘transmedia’ – een beetje zoals je het woord ‘transgender’ zou gebruiken. Het succes is zo groot dat privé-investeerders 20 miljoen dollar in het bureau investeerden, zodat het Lil Miquela en haar CGI-vriendjes/vriendinnetjes kan blijven ontwikkelen.
 
Zoals nogal wat modemerken ondertussen sprong Balmain samen met zijn art director Olivier Rousteing als een van de eerste op de trein van de CGI, via een samenwerking met het digitale godenkind Cameron-James Wilson. Hij is de geestelijke vader van de eerste virtuele topmodellen: Margot, Zhi en Shudu, de drie leden van het ‘Balmain Army’ van Rousteing.
 
Kunnen deze avatars andere marketingsferen dan de catwalks van de modeontwerpers veroveren? De kans is meer dan reëel, want merken begrijpen dat ze gemakkelijk een plaats kunnen verwerven in de verbeeldingswereld van de consumenten. Recent onderzoek toont trouwens aan dat menselijke influencers almaar meer concurrentie krijgen van hun virtuele tegenhangers. We hadden het er al over: die zouden naar verluidt drie keer meer engagement genereren dan hun menselijke collega’s. Volgens datzelfde onderzoek zouden 18-24-jarigen en vrouwen het meest geneigd zijn te interageren met een publicatie van een virtuele influencer. Echte influencers zouden dan weer vier keer meer content moeten posten op Instagram om evenveel volgers te halen dan de virtuele influencers.
 
Voor een merk heeft een virtuele influencer alle voordelen van zijn menselijke voorganger, maar dan zonder de nadelen. Een CGI zal geen bad buzz ontketenen, hij kost niets, kan overal zijn en adverteerders kunnen al zijn movements controleren. We weten zelfs niet zeker of de aanbevelingen van de Raad voor de Reclame op hen van toepassing zijn.
 
Puur positief dus, die CGI’s voor reclamedoeleinden?
 
Niet zo zeker. In deze tijden van fake news en deep fakes, is de behoefte aan authenticiteit en vertrouwen groter dan ooit. Consumenten zijn niet van gisteren: net zoals de sandwichmannen vroeger op straat, zullen ze waarschijnlijk snel genoeg hebben van de gesponsorde avonturen van de virtuele influencers op de sociale netwerken. Maar dat geldt misschien ook wel voor de influencers van vlees en bloed.