Fr
Close

CANNES LIONS 2014

Mitchel Elsen (Photoplay): In de States zijn pitches met meer dan tien deelnemers geen uitzondering.

Donderdag 19 Juni 2014

Mitchel Elsen (Photoplay): In de States zijn pitches met meer dan tien deelnemers geen uitzondering.

In Cannes loop je soms mensen tegen het lijf die je al jaren niet meer gezien hebt. Het overkwam ons gisteren, toen op de Croisette Mitchel Elsen neerstreek aan ons terrastafeltje. Amper 31 is hij en nadat hij in eigen land productiehuis TRS uit de grond stampte, trok hij een dik jaar geleden zijn stoute schoenen aan om zijn geluk in de States te gaan beproeven. Met succes, want vorige week werd zijn Amerikaanse bureau RAZR overgenomen door het Australische Photoplay. Tijd voor een gedeeld glas rosé en een gesprek.

Je woont samen met je vriendin Annelien Orbie in New York. Kun je eerst even vertellen waaruit je activiteit in de States precies bestaat?
Met RAZR heb ik een bedrijf opgericht dat noch een zuiver productiehuis, noch een reclamebureau is: bedoeling is als productiehuis oplossingen aanreiken om creatieve ideeën uit te werken in eender welk medium. We zetten nogal wat nieuwe technieken in, zoals projection mapping (de projectie van 3D-beelden op interactieve walls), bijvoorbeeld. Daarnaast willen we ons in de toekomst ook toeleggen op consultancy in dat domein. Verder investeer ik in enkele jonge start-ups en ben ik momenteel zelf bezig met een nieuwe tech start-up uit de grond te stampen die potentieel de muziekindustrie helemaal kan omgooien. We zitten momenteel in een eerste seedfunding fase om tegen volgende jaar in beta klaar te zijn. Nog even geduld dus. Tot slot zetel ik ook in het executive committee van Belcham, de Belgian American Chamber of Commerce, die ondernemers in de States wil helpen.

Je bureau werd overgenomen door de Australische productiemaatschappij Photoplay. Wat verandert er voor jou?
Photoplay was al sterk vertegenwoordigd in Australië, Nieuw-Zeeland en Zuidoost-Azië, maar had nog geen Amerikaanse vestiging. De naam RAZR verdwijnt, maar ik blijf aan boord en zal als managing director samen met mijn mensen instaan voor alle Noord-Amerikaanse activiteiten. Onze sterkte ligt in de regisseurs die we vertegenwoordigen en het netwerk dat we kunnen bieden. Verder is er onze aanpak: we proberen altijd zo vroeg mogelijk betrokken te worden bij het creatieve proces van de acties of campagnes waaraan we meewerken. Goed werk vraagt de betrokkenheid van de regisseurs in een vroege fase. Dat verhoogt het niveau.

Wat is het grootste verschil tussen de Europese en Amerikaanse markt?
De markt is in de eerste plaats veel groter en de bedrijven ook. Het betekent onder andere dat je constant moet pitchen. Pitches van meer dan tien deelnemers zijn ginder geen uitzondering; ze worden ook niet vergoed. De competitie is bikkelhard, maar dat maakt de challenge alleen maar groter. Anderzijds merk je een grotere openheid voor nieuwkomers bij de aanwezige spelers. Mensen zijn bereid om te luisteren naar wat je te vertellen hebt, hun contacten te delen en je aldus te helpen om je netwerk uit te bouwen. Dat is op een bepaalde manier een vorm van opportunisme: het typische ‘what’s in it for me?’ van de Amerikanen. Geoffrey Hantson zei ooit ‘Amerikanen zijn als perziken: heel zacht in het begin, maar de kern van binnen is hard’. En hij heeft gelijk.
 
 

Archief / CANNES LIONS 2014