Fr
Close

INTELLIGENCE

Seen from Space: Niet alleen het aandeel van technologie stijgt in de Belgische huishoudbudgetten

Vrijdag 6 December 2019

Seen from Space: Niet alleen het aandeel van technologie stijgt in de Belgische huishoudbudgetten

Assets :


Pas de laatste weken van 2019 werden de resultaten van de federale enquête naar de budgetten van de gezinnen voor 2018 gepubliceerd (ook wel 'HBS' genoemd, wat staat voor Household Budget Survey). Net voor de volgende editie van start gaat, want het gaat om een tweejaarlijks onderzoek.

De grote lijnen onthullen geen spectaculaire ontdekkingen: de grote uitgaveposten zijn, in volgorde, wonen, voeding en vervoer. Wij keken even naar de 'kleinere' posten (maximum 2% van het totaal), maar bedragen die rechtstreeks de media aanbelangen.

Sinds de invoering van een nieuwe typologie in 2012, is de toegang tot internet en televisie aanzienlijk gestegen. Van gemiddeld 590 euro in 2012 naar 812 in 2018. Het aandeel van het budget dat aan deze post besteed wordt, ligt 36% hoger dan in 2012, hoewel het ondertussen wel gestabiliseerd lijkt. De uitgaven voor de smartphone zijn dan weer aanzienlijk gestegen. Iedereen weet dat Belgen almaar meer op het internet surfen via hun smartphone en dat heeft een instant impact op hun toestellen.

Helaas kan niet hetzelfde gezegd worden van de magazines, kranten en tijdschriften: die gaan sterk achteruit, zowel in absolute cijfers  (van 160 euro in 2012 vs. 122 in 2018) als in aandeel (-24%). We kunnen ervan uitgaan dat hier enkel rekening gehouden wordt met de papieren versies. Een deel van het verlies is dus misschien overgegaan naar de categorie van de internetdiensten en die gaat wel sterk omhoog.

De pers is de enige rubriek waar de beschikbare cijfers details per regio geven. Daaruit blijkt dat de daling van de papieren aankopen het grootst is bij de Vlaamse gezinnen: van 0,5% van het totaal in 2012 naar 0,3% in 2018. 

Opgelet: niet alleen de technologie is vooruitgegaan binnen de uitgavenmix van de Belgische gezinnen. In 2012 gaven de Belgen gemiddeld 23 euro per gezin uit aan filmtickets en abonnementen; in 2018 is dat 31 euro. Bescheiden bedragen, maar wellicht toch een mooie impuls voor de desbetreffende industrie.

Archief / INTELLIGENCE