Fr

BRANDS

McDo waant zich Netflix (Focalys)

Woensdag 4 December 2019

McDo waant zich Netflix (Focalys)

McDonald’s lanceerde in Frankrijk een originele actie waarin reclame en brand content gecombineerd worden. Het merk creëerde in samenwerking met het productiehuis Raise Up de mini-reeks ‘Ce jour où j’ai pris à emporter’ dat geïnspireerd was op het model van een programma op Netflix. De serie is gericht op een jong publiek dat verzot is op ‘binge-watching’ en bestaat uit vijf afleveringen van telkens vijf minuten die geïnspireerd zijn op succesvolle Amerikaanse producties.

Het scenario gaat als volgt: een journalist onderzoekt de redenen die mensen ertoe bewegen hun ‘Best Of’ menu’s mee te nemen. Zijn obsessieve zoektocht leidt hem naar een mysterieus landhuis. De kijker wordt de hele tijd in spanning gehouden met de nodige humor. Het einde van de serie impliceert zelfs een tweede seizoen.

Het vernieuwende format zit hem ook in de wijze waarop de serie uitgezonden werd. Naast een trailer in de bioscoopzalen, is de serie gratis te streamen op MyCanal, een primeur voor McDonald’s. De serie is ook te bekijken op YouTube. Het programma werd gelanceerd op de website en sociale media van Canal+. Deze format, een mix van fictie en reclame, is ongezien in Frankrijk. Het stelde McDonald’s in staat om zich te onderscheiden van zijn concurrenten, meer bepaald met een knipoog naar de jonge doelgroep die dit soort programma’s massaal streamen. We geven nog mee dat het merk bijna niet in beeld komt tijdens de serie. Dat is doelbewust gedaan, aangezien dit type kijkers een gloeiende hekel heeft aan opdringerige reclame.

Archief / BRANDS