Fr

BRANDS

Intermarché wil Fransen weer groenten leren kennen (Focalys)

Woensdag 27 November 2019

In 2018 lanceerde Intermarché de campagne ‘Les bons légumes’ (‘Goede groenten’) die voornamelijk aantoonde dat 87% van de kinderen er niet in slaagde een biet te herkennen. In oktober 2019 besliste de supermarktketen om hun ouders te testen. Het lokte ze meer bepaald in de val door middel van captchas – kleine modules die vragen aan de surfer om de klikken op de vakjes waarin hij auto’s of signalisatieborden ziet, om aldus te bewijzen dat hij een mens is en geen robot.

Intermarché verspreidde op enkele populaire websites een reeks van captchas waarin foto’s van groenten werden afgebeeld. De consumenten moesten bijvoorbeeld de beelden selecteren die een venkel toonden door op de juiste vakjes te klikken. De resultaten waren niet om over naar huis te schrijven: 95% van de deelnemers kon geen snijbiet herkennen, venkel was voor 63% onbekend en schorseneren zelfs voor 94%. Gemiddeld werd 84% van de deelnemende Fransen als robots beschouwd.

Om dit te verhelpen, stelde Intermarché de ondervraagde personen een korting van 10% op groenten en fruit voor, en dit via hun getrouwheidskaart.

De aanpak is interessant om verschillende redenen. Het heeft een pedagogisch aspect, aangezien het consumenten aanmoedigt om gezonder te eten; het gebruikt een ongewoon kanaal om de internetgebruikers te ondervragen en het versterkt tegelijkertijd zijn getrouwheidsprogramma. We geven nog mee dat het merk Volkswagen in februari 2018 gebruikmaakte van captchas om zijn auto-onderdelen te promoten.

Archief / BRANDS