Fr

MEDIA

Mozilla verwerpt de unieke ID van de IAB

Dinsdag 26 November 2019

Als we Digiday mogen geloven, is Mozilla van plan de unieke Digitrust ID van het IAB Tech Lab in zijn Firefox-browser te blokkeren. Het beschouwt deze ‘token’ als een cookie van derden, terwijl Digitrust en de platformen die Digitrust ID gebruiken, het eerder zien als een first-party cookie. Mozilla is alvast consequent in de aanpak om ze allemaal te blokkeren.

Ok, het marktaandeel van Firefox is niet enorm (we praten over 4%), maar Digiday onderstreept dat deze beslissing klinkt als een nieuwe mislukking in de zoektocht naar een gemeenschappelijke oplossing om zoveel mogelijk spelers uit de reclame-industrie toe te laten een zelfde ID te gebruiken in plaats van een een eigen cookie ID die synchronisatieproblemen kan veroorzaken wanneer ze op andere browsers komen. Het unieke ID heeft ook alleen maar nut als een maximum van surfers het gebruikt.

De unieke ID-projecten werden gestart om de lacunes bij de synchronisatie van cookies tussen de verschillende spelers uit de programmatic ketens op te lossen en om weerstand te bieden aan de concurrentie van de gesloten platformen van Google en Facebook die dankzij hun login hun gebruikers kunnen volgen in hun surfgedrag. De unieke ID-projecten zijn in feite in aantal toegenomen sinds de inwerkingtreding van de GDPR en de neiging van browsers om de beperkingen te versterken ten aanzien van cookies van derden.

Archief / MEDIA