Fr

MEDIA TALKS

De klassieke media: een massaal beïnvloedingswapen voor onze democratie, door Amid Faljaoui, directeur Franstalige magazines - Roularta

Maandag 25 November 2019

De klassieke media: een massaal beïnvloedingswapen voor onze democratie, door Amid Faljaoui, directeur Franstalige magazines - Roularta

Invloed kun je niet afkondigen, maar moet je verdienen. Dag na dag. En de klassieke media hebben hun invloed al decennialang uitgeoefend. Als vanzelf en onopzettelijk. Twijfels? Kijk dan maar eens naar de recentste schandalen die de laatste jaren aan het licht gekomen zijn: Panama Papers, Lux Papers, Cambridge Analytica (Facebook), Diesel Gate, Nethys, etc. Al die wantoestanden binnen onze democratieën werden aan het licht gebracht door de klassieke media. De sociale netwerken hinkten altijd achterop en beperkten zich tot het doorgeven van dingen die door anderen ontdekt waren.

Het massale beïnvloedingswapen van onze democratieën zijn de papieren media en hun webversies.

Het is overigens opmerkelijk om vast te stellen dat in de laatste rangschikking van de 100 meest invloedrijke personen van België zoals die opgesteld werd door het magazine Le Vif-L’Express, er geen enkele Instagram- of Facebook-influencer in de mediasectie staat. De impact van die invloed op de sociale netwerken zal trouwens vrij snel vervagen. In april had Instagram al bekendgemaakt dat het van plan was om het aantal likes onder de posts van zijn gebruikers te verbergen. Het ging niet om een testballonnetje, maar een fundamentele evolutie. Na een geslaagde test in Canada heeft Instagram zijn experiment nu immers uitgebreid naar landen als Brazilië, Japan, Australië en Italië. De enige indicator waarover de ‘social influencers’ nog zullen kunnen beschikken, wordt het aantal abonnees. En dat is zoals iedereen weet, allesbehalve relevant, want kan heel gemakkelijk gemanipuleerd worden. Naar het voorbeeld van de beurskrach, is de krach van het engagement hangende op de sociale netwerken.

Volgens mij is de moeder van elk gevecht hier dat van het vertrouwen. Op dat vlak hebben de klassieke media hun sporen verdiend. Toen Bernard Arnault, de CEO LVMH, gevraagd werd naar de schitterende evolutie van de omzet van zijn afdeling wijnen en geestrijke dranken, zei hij fijntjes: “Ik weet niet of Facebook er binnen 100 jaar nog zal zijn, maar we zullen zeker nog champagne drinken.” De pers (print en internet) bestaat sinds Gutenberg en verschaft evenveel genot als champagne. Op voorwaarde dat we onze geloofwaardigheid behouden: dat is de belangrijkste bron van vertrouwen.