Fr
Close

CANNES LIONS 2014

Croisette Pitch: Katrien Bottez (Duval Guillaume)

Woensdag 18 Juni 2014

Croisette Pitch: Katrien Bottez (Duval Guillaume)

Elke dag, onderweg naar of van het Palais des Festivals, lopen we landgenoten en bekenden tegen het lijf. Een uitstekende gelegenheid voor een kort en snedig interview: 10 vaste vragen over verwachtingen, verlangens, herinneringen en voorspellingen. Vandaag kruiste Katrien Bottez ons pad. Zij is Executive Creative Director bij Duval Guillaume en dit jaar lid van de prestigieuze Titanium & Integrated Jury.
 
Hoeveel edities van de Cannes Lions heb je al meegemaakt?
 
Ik ben de tel een beetje kwijt. Ik denk 13 of 14.
 
Wat is jouw meest memorabele Cannes-ervaring?
 
Dat was in 2005. Ik had beslist om voor één keer niet naar Cannes te gaan. Mijn vader was nog niet zo lang overleden. Mijn hoofd stond er niet naar. Maar toen belde Jens dat we een Gouden Leeuw hadden gewonnen . Mijn allereerste Gouden Leeuw, samen met mijn toenmalige teampartner Peter Ampe. Bovendien was het zo'n 20 jaar geleden dat er voor België een Gouden Leeuw was. Ik ben toen toch maar op het vliegtuig gestapt. Dat jaar hebben we trouwens nog een tweede Gouden Leeuw gewonnen voor Artsen Zonder Grenzen. 
 
Waarom ben je dit jaar van de partij?
 
Ik ben gevraagd om te zetelen in de Titanium jury. Dat lijkt me een goeie reden. Maar eigenlijk is elke reden goed om naar Cannes te gaan.
 
Wat verwacht je van deze editie?
 
Ik verwacht dat Jean-Claude Vandamme omnipresent zal zijn. Voor mezelf  verwacht ik heel veel bij te leren.
 
Wie hoop je hier te ontmoeten of te zien?
 
Ik heb dankzij een paar jury-ervaringen al redelijk wat mensen mogen ontmoeten.  Een paar van hen  hoop ik dit jaar zeker terug te zien.
 
Wat maakt dit festival bijzonder voor jou?
 
Het feit dat ik in de Titanium jury zit, zonder twijfel.
 
Wat zou je aan de Cannes Lions veranderen indien jij het organiseerde?
 
Ik vind het natuurlijk fantastisch om deel te mogen uitmaken van deze jury. Maar daarbuiten is er weinig tijd over om bijvoorbeeld naar bepaalde sprekers te gaan kijken. Voor alle juryleden een dvd met een gebalde versie van 'the best things you missed while judging' zou wel tof zijn. Beelden van fijne feestjes hoeven daar niet per se op te staan.
 
Wat is jouw top 5 van all time favoriete advertenties, spots of campagnes?
 
Old Spice “The man your man could smell like”, Nike “Write the future”, HBO “Voyeur”, Tourism Queensland “Best job in the world" en Red Bull Stratos.
 
Hoeveel Leeuwen staan er op jouw schouw te pronken?
 

Een vijftigtal.
 
Wat is jouw pronostiek voor de Belgen, dit jaar in Cannes?
 
 Voor de Belgen in het algemeen durf ik geen voorspellingen te doen maar ik hoop dat de tendens van de laatste jaren zich doorzet.

Archief / CANNES LIONS 2014