Fr

BRANDS

John Lewis-Waitrose & Co: de Britse retailers zijn klaar voor Kerstmis

Donderdag 14 November 2019

John Lewis-Waitrose & Co: de Britse retailers zijn klaar voor Kerstmis

Nog voor zijn eerste uitzending op televisie (die gepland is voor deze zaterdag tijdens 'The X Factor: Celebrity' op ITV), releaste Adam&Eve DDB de nieuwe kerstspot van John Lewis traditiegetrouw op de sociale media. Het is in feite de eerste spot voor John Lewis & Partners en Waitrose & Partners, de nieuwe combinatie van de Britse warenhuis- en supermarktenketens.

De spot die verwacht wordt zoals de Messias, is dan wel niet revolutionair, maar wel geïnspireerd door de fundamentals van de John Lewis-saga. We maken kennis met Ava en haar beste vriend Edgar, een charmant Middeleeuws draakje dat zichzelf niet kan beletten om vuur te spuwen als het opgewonden is, wat natuurlijk het geval is in de aanloop naar de feestdagen. Gelukkig zal Edgar er met de hulp van Ava en de traditionele Xmas pudding in slagen zijn gewoonte ten dienste van de gemeenschap te stellen.  

Dat gebeurt op de tonen van 'Can't Fight This Feeling' van REO Speedwagon in een remix van Dan Smith (Bastille) en in een regie van Dougal Wilson, aan wie we ook al 'Monty the penguin' te danken hadden. De productie en postproductie waren respectievelijk in handen van Blink en Untold Studios.
Het mediaplan van OMD omvat partnerships met ITV, maar ook met Snapchat en Twitter voor de creatie van een Edgar-filter en -emoji.   Uiteraard zullen John Lewis en Waitrose boeken, poppen, pyjama's en pantoffels verkopen met daarop de personages (en ook cupcakes, chocolaatjes en gemberkoekjes uit hun assortiment).
John Lewis en Waitrose is niet de eerste en al helemaal niet de enige retailer die uitpakt met een kerstverhaal.
Enkele dagen geleden releaste W+K London al een heel 'dickensiaanse' spot voor Sainsbury's, met in de hoofdrol een klein jongetje dat er onterecht van wordt beschuldigd een mandarijn te hebben gestolen en dat de hulp krijgt van Mary Ann Sainsbury, de echtgenote van de oprichter van de warenhuisketen.
Aldi - dat traditioneel ook sterk gesmaakte kerstproducties maakt - breit verder aan de saga van wortel Kevin die vier jaar geleden van start ging. Die is ook dit jaar het werk van McCann; de voice-off van de animatiespot is deze keer te danken aan zanger Robbie Williams.

Archief / BRANDS