Fr
Close

CANNES LIONS 2014

Radio Master Class, made in Belgium

Woensdag 18 Juni 2014

In een van de vele zalen van het Palais des Festivals vond vandaag de eerste Radio Master Class plaats: een workshop van een volledige dag rond impactvolle creativiteit in radioreclame. Initiatiefnemer Philip Maes leidde de dag in met enkele belangrijke vragen over het tot stand komen van een goede radiocampagne. Hij liet enkele ervaren, award-winnende reclamemakers en radiocreatieven aan het woord die hun antwoorden gaven in de vorm van tips, do’s & don’ts en gouden regels die ze noteerden tijdens  hun jarenlange ervaring. Uitgangspunt van deze Master Class is uiteraard: hoe een Radio Lion winnen? Als jurylid voor de Cannes Radiocompetitie van 2013, is Philippe Maes goed geplaatst om de weg naar het succes te tonen doorheen de verschillende stappen van het creatieve proces. We noteerden een paar aandachtspunten om te onthouden uit de vele voorbeelden die aan bod kwamen. Een radiospot kan slechts een idee overbrengen. Als je meer boodschappen wilt vertellen over je product of merk, maak dan meerdere spots. ‘Write and cut out’: schrijven is schrappen. Zeker als het gaat over radio-copy is het gebruik van te veel woorden absoluut uit den boze. De regel is hier: twintig seconden tekst voor een spot van 30 seconden. Je kan ook niet genoeg versies maken van een scenario: dikwijls komt het briljante idee dat het verschil maakt, in de juiste combinatie van ritme, muziek en tekst, pas naar boven tijdens de opnames  Dat is ook de reden waarom  de stemmenacteurs ruimte moeten krijgen om te improviseren en zo hun tekst meer impact te geven. Natuurlijk moet ook de executie van uitstekende kwaliteit zijn. Eigenlijk moet de boodschap zo levensecht zijn dat de luisteraars de indruk krijgen dat de spot niet in een studio is opgenomen. Vijf opeenvolgende sprekers toonden de leergierige creatieven tijdens deze Master Class de kracht van excellente radioreclame. De saga van de jarenlange award-winnende radiocampagnes van Mercedes-Benz  door Jenny Glover van #Network BBDO; de verhalen achter de Silver Lion van David Loewe (Leo Burnett) en de Grand Prix winnaar van vorig jaar (Dumb ways to die) door John Mescall (McCann) evenals de verrassende ‘Call Girl’ campagne (Gold Lion voor James Mok, FCB) boden een hele reeks inspirerende praktijkvoorbeelden van de vele etappes op de weg naar uitmuntendheid.
 
Annie Wuyts, general manager van de VAR (partner van deze Radio Master Class) vatte haar conclusies samen: “Goede radioreclame draagt bij tot het luisterplezier en de beleving van radio. Een goede creatieve spot is vele malen meer doeltreffend dan een banale spot. Daarom stimuleren we de kwaliteit van de radiocampagnes en gaan we zelfs zo ver de adverteerders aan te raden meer te investeren in de productie van hun radiospot en een beetje minder in het aantal reclameblokken.”
 


 

Archief / CANNES LIONS 2014