Fr
Close

CANNES LIONS 2014

Inside the Jury: Marie-Laure Cliquennois, Direct Lions

Maandag 16 Juni 2014

Inside the Jury: Marie-Laure Cliquennois, Direct Lions

Marie-Laure Cliquennois zetelde in de jury van de Direct Lions. Een ‘moeilijke’ competitie als we de co-CD van Air mogen geloven. Ze was bereid haar eerste indrukken met ons te delen…
 
Hoe is de jury verlopen? Zijn er veel discussies geweest?
Enorm veel. Eerst na de shortlist, om te bepalen of de finalisten al dan niet een Lion moesten krijgen. En vervolgens was er de kwestie van de Grand Prix. Vier campagnes konden aanspraak maken op de titel: ‘Magic of Flying’ van OgilvyOne Londen voor British Airways die het uiteindelijk haalde, maar ook ‘Inglorious Fruits & Vegetables’ van Marcel Parijs voor Intermarché, ‘Sound of Honda/Ayrton Senna’ van Dentsu Tokyo en, ook al viel ze al snel uit de boot, ‘Almost Identical’ van Del Campo S&S Buenos Aires. Wat dat betreft, bleek de jury eerst verdeeld in vier clans en daarna in drie. Elk groepje verdedigde zijn favoriet vol overtuiging. Uiteindelijk kreeg de meerderheid haar zin. Voor de rest verliep de toekenning van de Gold, Silver en Bronze rustiger. Meestal ligt de kleur van het metaal voor de hand.
 
Hoe verklaar je de magere oogst van de Belgen in deze competitie?
Het is eerlijk gezegd moeilijk om een plaats te verwerven. Als je weet dat er meer dan 2800 campagnes ingeschreven waren, waarvan minder dan 10% doorstoot tot de finale en er 70 bekroond worden, mag je al blij zijn met een shortlist. Ons land had er zeven en twee daarvan haalden een Bronze. Ik kan je in alle eer en geweten zeggen dat het een uitstekend resultaat is en dat de Belgen zich nergens voor hoeven te schamen. Al bij al zijn de Cannes Lions niet meer dan een vergelijking. En dit jaar waren er dingen die veel verleidelijker waren dan wat wij te bieden hadden…
 
Jouw persoonlijke favoriet?
Speaking Exchange’ van FCB Brasil voor CNA. De campagne kreeg Gold en dat vond ik helemaal verdiend, vanwege het slimme concept en de eenvoud ervan. Reclamekunst met een grote K.

Archief / CANNES LIONS 2014