Fr

BRANDS

Christine Van den Berghe: "Onze dynamische positionering 'Opmerkelijk onderweg' slaat aan en zet aan om creatieve campagnes te bedenken voor op onze voertuigen."

Zaterdag 2 November 2019

Christine Van den Berghe:

In februari bedacht Lijncom met de steun van Creative Belgium en Media Marketing een uitdagingen voor ’s lands creatieven: er werd hun gevraagd een opmerkelijke bus- of tramcampagne te bedenken en aldus ‘Rock & roll on wheels!’ te winnen. De laureaat kreeg de kans om samen met 15 van zijn collega’s in een ‘tourbus’ naar de Creative Belgian Awards in Knokke te vertrekken (en weer huiswaarts te keren). In totaal werden 43 creaties ingeschreven: een mooi succes voor een première die de vervoersmaatschappij ook een Silver opleverde op de BtoB Awards 2019. Christine Van den Berghe, managing director van Lijncom, blikt terug op dit succesverhaal.
 
Was het makkelijk om de Foute Tram uit te voeren? Wat was de grootste moeilijkheid?
We hebben gekozen voor een uitvoering zoals die in art direction voorzien was, enkel de pluche (die in het initieel ontwerp was voorzien) hebben we niet uitgevoerd, aangezien de tram gedurende een maand diende te rijden en dit door de weersomstandigheden niet aan te raden was. Voor de rest hebben we het concept volledig ingevuld zoals De Vloer het had voorzien.
 
Hadden jullie naast de buitenaankleding ook binnen iets voorzien?
We hebben voor het eerst gepersonaliseerde halteaankondigingen gedaan, wat echt een verrassingseffect had voor de tramreizigers.

Hierdoor had de campagne ook zijn effect op mensen die de tram namen richting de foute party. De reizigers werden verrast en in de juiste sfeer gebracht door de halteaankondiging ingesproken door de Romeo’s.
 
Hoe reageerden de feestvierders onderweg naar de ‘Foute Party 2019’ en vervolgens de Gentenaren tijdens de maand waarin de tram de stad doorkruiste?
We kregen heel wat positieve reacties van het publiek en het deed ons dan ook plezier te zien welke impact een volledig bekleed voertuig in de stad kan teweegbrengen. Als je op een originele en creatieve manier de reiziger aanspreekt, heb je dubbel effect via reclame op het openbaar vervoer. Voor ons alweer het bewijs dat adverteren op bus of tram veel effect heeft en de mensen laat praten over jouw merk.
 
De Vloer dat de ‘Foute Tram’ bedacht, won een tourbus naar de CB Awards, terugrit inbegrepen. Hoe hoog was het rock ‘n’ roll gehalte van het traject? Wat hadden jullie voorzien om er een onvergetelijke ervaring van te maken?
We hebben de mensen van De Vloer benaderd als échte sterren, want dat waren ze ook voor ons, aangezien ze uit 43 inzendingen werden gekozen. Ze werden opgehaald met champagne aan kantoor en veilig naar de CB Awards gebracht. We hebben zelfs voor een speciale ‘hang over survival kit’ gezorgd en na het feest werden ze veilig terug in Antwerpen afgezet. Zo zetten wij onze propositie ‘opmerkelijk onderweg’ om in realiteit.
 
Naast een Bronze voor ‘Lijncom on Tour’ wonnen jullie een Silver voor de actie op de BtoB Awards 2019. Wat betekenen deze twee prijzen voor jullie? De tweede, om te beginnen?
Het deed ons ongelofelijk veel plezier om als Lijncom wel twee keer in de prijzen te vallen. We hebben vorig jaar onze positionering herzien en zetten met deze acties onze belofte om in realiteit voor onze doelgroepen. Met de tourbus actie hebben we nu ook de creatieve bureaus warm gemaakt voor ons medium en we waren uitermate tevreden met 43 echt creatieve inzendingen die hopelijk voor heel wat adverteerders en bureaus als inspiratie kunnen zorgen. Alle cases zijn terug te vinden op lijncom.be.
 
Staat de editie van ‘Win your tourbus 2020’ op stapel? Gaat het om dezelfde briefing en beloning?
Uiteraard komt er een vervolg op de campagne, gezien het grote succes. We zullen het concept nog wat verder finetunen en bijsturen maar we hopen uiteraard op nog meer inzendingen in 2020.
 
Nog iets aan toe te voegen?
We willen MM en ook de creatieve bureaus bedanken voor de vele positieve reacties die we kregen. Het mooiste compliment is dat we horen dat onze frisse positionering van ‘opmerkelijk onderweg’ aanslaat en aanzet om creatieve campagnes te doen op onze voertuigen. Adverteerder en creatief bureau staan duidelijk open voor meer van dit.

Archief / BRANDS