Fr

INTELLIGENCE

Media Landscape: het rapport van Group M dat alle mediawatchers moeten lezen

Dinsdag 29 Oktober 2019

Media Landscape: het rapport van Group M dat alle mediawatchers moeten lezen



Het is waarschijnlijk de boeiendste, best geobserveerde en best geschreven analyse van de huidige media-industrie die we de voorbije jaren konden lezen. Het ‘Media Landscape’ rapport van GroupM geeft in 36 pagina’s een duidelijke kijk op de mediafragmentatie, de impact van digitale giganten en platformen op de traditionele spelers, het alsmaar groeiende belang van content, de hernieuwde convergentie tussen telco’s en op hoe spelers die niet afhankelijk zijn van reclame zoals Amazon en Netflix het verschil kunnen maken. Er is ook nog een beetje plaats voor de nodige zelfpromotie, meer bepaald over de relevantie van mediabureaus.

Overigens krijgen we ook een analyse van de investeringen in 2018 van klanten van GroupM op de 15 grootste markten van de groep, en dit op basis van de billings. Google en Facebook vertegenwoordigen 19% van het totaal. De giganten zijn respectievelijk eerste en vierde ‘leverancier’. Tussen hen staan Walt Disney en Comcast. Daarna volgen de nieuwe structuur CBS/Viacom, het Duitse Bertelsmann (RTL Group), het Britse ITV (te wegen, rekening houdend met het belang van het marktaandeel van het mediabureau in het Verenigd Koninkrijk), Publitalia 80 van Mediaset en SevenOne Media van het Duitse ProSiebenSat.1.

43% van de investeringen – nog altijd op het vlak van billing – door klanten van GroupM op de onderzochte markten gaat nog altijd naar televisie in de meest brede zin van het woord, tegenover 37% naar digital.

Het volledige rapport is hier te ontdekken.

Archief / INTELLIGENCE