Fr

BRANDS

Magische groenten, door Griet Byl (MM)

Zondag 27 Oktober 2019

Magische groenten, door Griet Byl (MM)

Op 10 oktober mocht MM op uitnodiging van VIA zoals de BVAM tegenwoordig heet, lekker gaan lunchen bij het overigens uitstekende Brusselse restaurant Humphrey’s. Natuurlijk was het prettig om onder het genot van het met zorg bereide eten de flink vertegenwoordigde regies off the record het hemd van het lijf te vragen, maar toch was dat niet de reden van ons bezoek.

We waren immers van de partij om te luisteren naar de sympathieke Nederlander Wiemer Snijders die vastberaden een lans kwam breken voor meer fact based thinking in de marketing. Want zelfs (of vooral) in onze tijden van data en technologie durft dat nog wel eens te wensen over te laten.

“Hoe verkoop je meer producten, aan meer mensen, voor meer geld?”, aldus de vraag van Snijders en de rode draad doorheen ‘Eat your Greens’, het boek waarin hij 42 marketingspecialisten hun visie laat uiteenzetten. Normale mensen denken niet vaak na over reclame, merken en marketing, aldus de man. Heel soms doen ze dat echter wel en dan moeten we er als marketeers geen potje van maken. Dat is nochtans wat vaak wel gebeurt. “Ik vind dat we achteruit aan het racen zijn en dat is geen efficiënte manier om je te verplaatsen. We zijn bezig om data en technologie naar onze hand te zetten met het oog op verandering, maar er is slechts een beperkte relatie met ons huidige koopgedrag. We zouden beter nadenken over wat niet verandert, want daar kun je je business op bouwen.”

Een bijzonder verfrissende gedachte, toch? Daarbij raadt Snijders de voor de hand liggende weg van de wetenschap aan. Want die werkt. Het model dat alle marketeers daarbij best voor ogen houden, heeft de vorm van een banaan: “Heel veel mensen doen een kleine duit in het zakje en weinig mensen een grote. Dat is het onveranderlijke patroon in ons koopgedrag”, waarmee hij het belang van light buyers in de verf zette en meteen ook de grootste uitdaging voor elke marketeer duidelijk maakte: “Groeien betekent je customer base uitbreiden.” En omdat mensen, zoals gezegd, weinig aan merken denken, zijn bereik, herkenning en relevantie essentieel. Waarna de Nederlander er een paar grafieken van Karen Nelson-Field bij haalde om de voordelen van de massamedia op een rijtje te zetten.

“In plaats van de volgende marketinghype achterna te lopen, kun je beter je huiswerk maken (je groenten opeten dus) en zien of de feiten wel kloppen. Toch betekent zulks niet dat we uitsluitend moeten inzetten op data”, besloot Snijders. “Het idee dat meer data per definitie tot meer kennis leidt, komt van consultants.” Heerlijk. 10-4, over en out.

Archief / BRANDS