Fr

BRANDS

Waarom Burger King een obscure Engelse voetbalclub sponsort

Zondag 20 Oktober 2019

Waarom Burger King een obscure Engelse voetbalclub sponsort

Sinds vorig jaar is Burger King de officiële sponsor van Stevenage F.C., een Engelse voetbalclub die op de laatste plaats staat van League Two. Het stadje dat minder dan 85.000 inwoners telt, bracht twee jonge internationale spelers voort (Ashley Young en Jack Wilshere). Ook een zekere Lewis Hamilton komt vandaar (dank u, Wikipedia). Toch kun je je afvragen wat de marketeers van Burger King bezield heeft.
 
Het antwoord? Het was een idee om ’s werelds bekendste voetbalgame FIFA (waarvan wereldwijd meer dan 260 miljoen exemplaren verkocht werden) te kunnen verkopen. Dat kan via de "#StevenageChallenge" die de adverteerder en zijn Franse bureau Buzzman (zopas overgenomen door Havas) bedachten.
 
De wedstrijd in kwestie daagt FIFA-fans uit om een tiental challenges aan te gaan met de kleuren van de club. Daardoor moet de aanwezigheid van het merk dan doorsijpelen in het spel en op Twitter en wordt een van de kleinste voetbalclubs ter wereld het grootste online team. Deelnemers worden beloond met BK-meals die thuis geleverd worden door Deliveroo, Uber Eats en co. Alle challenges kunnen op de site geraadpleegd worden. De #StevenageChallenge duurt tot 28 oktober in negen landen (Verenigde Staten, China, Mexico, Brazilië, Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Spanje en Rusland). Naast de digitale activering omvat hij een webfilm over de verschillende deelnemers.

Archief / BRANDS