Fr

AGENCIES

De beurs of overleven, door Fred Bouchar (MM)

Zaterdag 19 Oktober 2019

De beurs of overleven, door Fred Bouchar (MM)

Snappen de wolven van Wall Street nog hoe de marcom business werkt? Of geloven ze er gewoon niet meer in?
 
Je herinnert je vast nog dat de aankondiging van de resultaten van Publicis voor het derde trimester vorige week een golf van paniek veroorzaakte, waardoor het aandeel van het bureau met 13% daalde en dat van WPP bij wijze van neveneffect 4% zakte.
 
De oorzaak? Een warning van Publicis die een daling voorziet van de organische netto inkomsten voor 2019 met 2,5%. Arthur Sadoun legde uit dat de prestaties van zijn financiële model wel leidden tot een stijgen van de netto inkomsten tijdens het derde trimester (+17%), maar dat de kostprijs van de transformatie nog voor enige tijd voelbaar zou zijn.
 
De tijd de tijd geven. Dat is misschien wel waartoe de grote internationale groepen het minst in staat zijn. Enerzijds willen hun klanten dat ze wendbaarder, technologischer en doeltreffender zijn – de beruchte faster-better-cheaper mantra die Sorrell blijft herhalen sinds hij voor eigen rekening begon. Anderzijds blijven de investeerders hen eraan herinneren dat hun natte droom groei, groei en nog eens groei blijft. Wat ook het prijskaartje van de transformatieoefening die alle holdings maken is, dat heeft geen belang: dat ze hun plan trekken.
 
Resultaat, de beurswaarde van de drie grootste communicatiegroepen daalde met 25 miljard dollar in vier jaar tijd, schrijft David Jones in een dossier van Campaign dat zich afvraagt of de problemen van Publicis geen ruimere malaise weerspiegelen.
 
De tijd de tijd geven. Na een pitch van meerdere maanden en 72 uur na de zwarte zaterdag van Publicis, bevestigde Disney als een deus ex machina, dat het een groot deel van zijn mediabudget aan de Franse groep toevertrouwt. Dat deel omvat de pretparken en het budget voor de lancering van Disney+. Publicis herinnert aan de doorslaggevende rol van de dataspecialisten van Epsilon in de pitch. Die hadden van de zomer ook al voor de winst van Novartis gezorgd. Epsilon is het laatste onderdeel van de door Sadoun doorgevoerde transformatie. De kostprijs van deze integratie heeft ook een impact op de korte termijnresultaten van ’s werelds nummer drie.
 
Lange termijn versus korte termijn. De dan na de winst van Disney meldde het quoteringsbureau S&P Global Ratings dat doof bleef voor al deze signalen op zijn beurt dat het zijn beoordeling van Publicis enigszins naar beneden bijstelde en terugbracht naar BBB, vanwege de zwakkere resultaten en de schatting van een nieuwe organische daling van de inkomsten met 2% in 2020, waardoor de schuldenlast trager dan voorzien zou verdwijnen. Gelukkig hoort bij de S&P-beoordeling een ‘perspectiefe stabiel’, zoals dat heet: “We denken dat Publicis zijn schulden/Ebitda ratio met 2 kan verminderen de komende 24 maanden, ondanks de voorrziene krimp.”
 
De hersentijd van deze mensen is beslist niet dezelfde als die van diegenen die de bureaus draaiende houden.

Archief / AGENCIES