Fr
Close

AGENCIES

Publicis ziet beurskoers dalen

Zaterdag 12 Oktober 2019

Publicis ziet beurskoers dalen

Het aandeel van Publicis zakte op 11 oktober alleen al met 13%: wellicht een zwarte dag voor CEO Arthur Sadoun. Deze dalende beurskoers ontlokte sommige analisten de bemerking dat Publicis voortaan in aanmerking komt voor een overnamebod en heeft te maken met de aangekondigde driemaandelijkse resultaten van de Franse groep. Die vertonen weliswaar een toename met 17% van de netto-inkomsten en bevestigt een equivalente operationele marge voor het hele jaar 2019. Het probleem is echter dat Publicis een warning uitgestuurd heeft – de tweede al in drie maanden – die een daling van zijn organische groei met 2,5% voorspelt voor 2019.
 
Voor een groot aantal financiële experts die in de internationale pers aan het woord kwamen, illustreren deze warnings dat de Franse groep moeite heeft om zijn model door te drukken (“Analysts suggest Publicis bitten off more than it can chew”, titelde Campaign). Arthur Sadoun weerlegt: “De resultaten van het derde trimester weerspiegelen de twee uiterste zijden van de economische verandering die we ingezet hebben. Aan de ene kant heeft deze mutatie een hoge kostprijs die ten koste gaat van de organische groei op korte termijn. Anderzijds heeft onze aanpak een gunstige impact op onze financiële resultaten”, legde hij uit. Samengevat herbevestigde de CEO zijn vertrouwen in de relevantie van zijn strategie, maar is hij zich bewust dat de transformatiekosten van de groep nog enige tijd voelbaar zullen zijn.

Archief / AGENCIES