Fr
Close

ASSOCIATIONS

Met 5G is marketing zonder technologie ondenkbaar, door Ivan Vandermeersch (BAM)

Vrijdag 11 Oktober 2019

Met 5G is marketing zonder technologie ondenkbaar, door Ivan Vandermeersch (BAM)

In ons huidige digitale tijdperk dringt MarTech (Marketing Technology) zich steeds meer op. MarTech staat voor heel concrete marketingtoepassingen zoals social media, mobiele apps, video, personalisering, de cloud, ... Dat impliceert regelmatig en blijvend innoveren. In MarTech zie je hoe mobiele reclame en advertenties op social media in opmars zijn. Reclameprofessionals maken dagelijks gebruik van searches en programma’s. Via apps, video’s, e-mailings wordt de beleving van de consument steeds intenser. SEO, CRM, CMS, marketing automation, influencers, consumer experience sales automation, e-commerce, enzovoort.

Dat alles heeft geleid tot een ware data-tsunami in de zoektocht naar inzicht in de doelgroep met analytics, data science, predictieve analyse. En producten worden bij manier van spreken op verzoek vervaardigd, gepersonaliseerd. Zo wordt er niet te veel en niet te weinig geproduceerd. En op die manier blijven de 4P’s van de marketing relevant dankzij technologie. Alles gebeurt ook op de smartphone. Wie er geen heeft, valt in onze maatschappij uit de boot.

Dankzij digitale tools blijft de kost om nieuwe producten op de markt te brengen laag, waarbij processen in realtime geanalyseerd en geoptimaliseerd worden. De marketeer kan niet om interactie met de consument heen, is genoodzaakt een instant ervaring op maat te bieden. Met technologie kan hij gegevens beter synchroniseren, kanalen integreren en het aanbod in realtime personaliseren in dialoog met de klant. Hij kwantificeert de beleving van de klant om ze elke dag te kunnen verbeteren. Marketing en IT: “it takes two to tango.” Een goed werkende digitale omgeving is onmisbaar geworden voor MarTech.

Daar moet ook 5G toe bijdragen. 5G is tot 200 maal sneller dan 4G, een zegen voor devices van het type zelfrijdende voertuigen, smart cities, bouwwerven, fabrieken, luchthavens, havens en smartphones, waarmee de burger toegang krijgt tot de digitale maatschappij. Om nog maar te zwijgen over de ziekenhuizen van de toekomst. En de ontwikkeling van MarTech zit op hetzelfde spoor. Maar met een andere snelheid in de 3 gewesten.

Het Brusselse regeerakkoord omvat plannen om 5G op te starten in onze hoofdstad door het protocolakkoord tussen de vorige regering en de telecomoperatoren uit te voeren. Maar nieuwe technologie voor datatransmissie (waaronder 5G) zal pas worden uitgerold na een milieueffectbeoordeling enz. Het Waalse regeerakkoord is nog strenger: “De uitrol van de vijfde generatie van de standaard voor mobiele technologie (5G) is echter niet mogelijk zonder de nodige voorzorgsmaatregelen te nemen. Nieuwe technologie voor datatransmissie (waaronder 5G) zal pas worden uitgerold na een evaluatie op milieugebied...”.

In beide gevallen zijn de door de respectieve regeringen voorgestelde emissienormen voor niet-ioniserende straling onvoldoende om een volwaardig 5G-netwerk op te zetten, terwijl het BIPT de internationale emissienorm van 41,2 V/m voorstaat, die ook door de EU aanbevolen wordt. Een van de grote prioriteiten van de nieuwe Vlaamse regering is zo snel mogelijk het 5G-netwerk uitrollen in heel Vlaanderen. Wat de veiling van de radiofrequenties betreft, wil ze geen verdeling met de verdeelsleutel die een paar jaar geleden van toepassing was voor de veiling van de LTE/4G-frequenties...! De Waalse en Brusselse regering verwijzen naar voorzorgsmaatregelen voor het milieu en de gezondheid, terwijl geen enkele ernstige studie nog maar suggereert dat het 5G-netwerk schadelijk zou zijn voor de volksgezondheid. Als ze 'uit voorzorg' hierover allerlei studies laten uitvoeren, dan bestaat de kans dat 5G er nooit komt.

Intussen werken de Verenigde Staten en China al aan een ononderbroken 5G-dekking en wil Europa vanaf 2020 bijna overal een optimale 5G-dekking met een grote downloadsnelheid. De strijd die de BAM voert voor 5G is sectoraal en maatschappelijk. Meaningful dus...

Archief / ASSOCIATIONS