Fr

ASSOCIATIONS

MOTY 2019 Finalist: Pierre Lalmand (Febiac)

Dinsdag 8 Oktober 2019

MOTY 2019 Finalist: Pierre Lalmand (Febiac)

Pierre Lalmand begon zijn carrière in de eventsector in 2000 bij D-Side Group, waar hij startte als project manager. In 2003 stapte hij over naar DDB, waar hij gedurende vijf jaar werkte als brand activation manager.
 
Van DDB naar D'Ieteren was maar een kleine stap (het bureau beheert de communicatiebudgetten van VW en Audi) en die zette Pierre Lalmand in 2008, eerst in de rol van events manager en 16 maanden later als marketing manager van het merk Volkswagen. In december 2012 ging hij als algemeen directeur Autosalon en directeur van het Huis van de Auto aan de slag bij Febiac.
 
Deze functie bezet hij vandaag nog steeds met evenveel passie: als er een ding vaststaat, is het wel dat de man bijzonder veel van auto’s houdt. Dat blijkt onder andere uit zijn zes titels als Belgisch kampioen karting. Ja, dat leest u goed. Hij nam zelfs vier keer deel aan het wereldkampioenschap.
 
Voor de komst van Pierre Lalmand had de Febiac geen marketingdepartement. Hij stampte het dus volledig uit de grond en vandaag telt het drie medewerkers die transversale functies binnen de organisatie bezetten.
 
Als algemeen directeur van het Autosalon bestendigden Pierre Lalmand en zijn troepen eerst het succes van het evenement, terwijl ze tegelijk de naambekendheid verankerden. Dat zorgde ervoor dat het Autosalon met zijn gemiddelde jaaromzet van 11 miljoen euro garant staat voor 85% van de inkomsten van de Federatie die gestructureerd is als een KMO, met een vijftigtal werknemers op de payroll.
 
Een van de voornaamste redenen voor het succes van het Salon, is het feit dat Pierre Lalmand erin geslaagd is om de kwaliteit van de ervaring voor de honderdduizenden bezoekers per editie permanent te verbeteren. Hij vertrekt van het principe dat als iemand 15 euro uitgeeft om te komen kijken naar auto’s waarvan hij er misschien een zal kopen, die persoon ook waar voor zijn geld moet krijgen. Stel je maar eens voor dat je hetzelfde bedrag zou moeten ophoesten om City2 binnen te mogen en daar eventueel de jeans van je dromen op de kop te tikken.
 
Bij de initiatieven die in die zin genomen werden, betreft het recentste een idee dat in 2017 ontstond onder impuls van de revolutie op onze wegen en in onze steden: de cruciale mobiliteitskwestie. Volgens Pierre Lalmand was het ondenkbaar dat het Salon zich niet over dit onderwerp zou buigen. Een boude stelling, als je weet dat het evenement telkens het plaatsvindt de grootste bron van files is in januari en dat alle Febiac-leden autofabrikanten zijn. Zouden die met andere woorden aanvaarden dat hun geld gebruikt gebruikt zou worden om een alternatief voor hun eigen vervoermiddelen te promoten? Dat was een hele uitdaging!
 
De marketeer vond een slimme manier om zijn idee in te burgeren. In plaats van een ‘Paleis van de Mobiliteit’ in te richten op de Heizel, suggereerde hij om een nieuw mobiliteitsdepartement in het leven te roepen binnen het Autosaloncomité. Na een interne wedstrijd werd dat uiteindelijk ‘We Are Mobility’ gedoopt. Ondertussen heeft het zijn eigen logo, merkidentiteit, hashtag, enzovoort.
 
Het bleek een schot in de roos en een instant succes, in die mate zelfs dat de Stad Brussel Pierre Lalmand vroeg om deel te nemen aan haar Week van de Mobiliteit. Daarvoor creëerde de man de ‘Mobility Tour’. Die zou het jaar erna, in 2019, zich zelfs naar Antwerpen verplaatsen: een nationaal succes dus.
 
Dit welslagen en de uitgebreide persaandacht die het initiatief kreeg, zorgden ervoor dat het Autosalon zijn deuren opende voor mobiliteit. Sinds vorig jaar heeft We Are Mobility er zijn eigen Paleis, en zelfs zijn eigen Salon onder de naam ‘#WAM Salon’.
 
Ook dat is een succes over de hele lijn. Vanaf het eerste jaar verwelkomde het #WAM Salon 35.000 bezoekers. Die toeloop is ook te danken aan de beleving die Pierre Lalmand de bezoekers biedt: alle gepresenteerde mobiliteitsoplossingen kunnen meteen ter plaatse getest worden.
 
Om dat mogelijk te maken investeerde de marketeer het eerste jaar zomaar even 400.000 euro, waarvan de helft gerecupereerd werd via de bezoekers en de exposanten. Volgens hem vertegenwoordigt deze investering een marketinginspanning voor het imago van het Salon in het algemeen en dat van de sector in het bijzonder.
 
De investering was zo lonend dat het initiatief dat tot dusver enkel het Autosalon betrof, in juni ook en weerslag kreeg binnen Febiac zelf. Er werd met name een denkoefening over diens positionering gestart. Dat leverde een nieuwe bestaansreden, een nieuw statement, een nieuwe drive tot in 2025 op. Pijlers in deze aanpak: mobiliteit, duurzaamheid en respect voor het milieu.

Archief / ASSOCIATIONS