SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

And the winner is… Havas Media

Vrijdag 13 Juni 2014


Naar het voorbeeld van het beroemde Top Chef organiseert IP Belgium in samenwerking met het magazine Gastromania zijn eigen versie van het bekende kookprogramma op RTL TVI. Tien weken lang kookten vier teams (met deelnemers van een mediabureau, een adverteerder en IP zelf) de pannen van het dak. Elke keer selecteerde de jury – bestaande uit alleen maar Top Chefs! – een winnaar die doorstootte naar de finale. Op twaalf mei was het zover…

Het is een drukte van jewelste als we voor de laatste keer binnenstappen bij Mmmmh! Geen wonder: alle deelnemende bureaus – op UM na - komen vandaag hun beste beentje voorzetten in een poging om met de gegeerde titel van Top Chef de la Pub 2 aan de haal te gaan. Ook de jury is talrijker dan anders en verwelkomt zelfs de Franse patisseriespecialiste en culinaire journaliste Mercotte (die in feite Jacqueline Mercorelli heet en uit de Savoie komt). Ondanks haar status van BF (bekende Française) bekijkt ze het hele gebeuren bezadigd, filosofisch en zonder een greintje kapsones. Met haar willen we wel een keer de keuken induiken om onze biscuittechniek te verfijnen!

Elk team wordt vanavond bijgestaan door zijn eigen chef, dus dat belooft vuurwerk en een extra portie ambitie. In tegenstelling tot de voorronde moeten de deelnemers het deze keer stellen met basismateriaal: goed nadenken en slim improviseren wordt dus de boodschap. Alles staat in het teken van Azië voor deze finale en we zijn zeer benieuwd tot wat voor hoogstandjes dat zal leiden.
OMD kookt met de hulp van thuiskok Julien: “We zijn met exact hetzelfde team als vorige keer, we gaan ervoor”, klinkt het enthousiast. Mindshare werkt met Denni Imbroisi aan een Thaise bouillon. “De presentatie zal wellicht het verschil maken, want iedereen zal met een lekker bord op de proppen komen”, schatten ze. Space Mediacom kan rekenen op Quentin Bourdy. “We hebben gekozen voor kip op Thaise wijze en onze passie voor lekker eten gaat vandaag het verschil maken”, zegt An De Clercq (Mediacom). Bij Ten steekt de heer des huizes Sergio Moschini een handje toe. “Hij is best wel streng hoor”, aldus een goedlachse deelnemer. Dentsu Aegis mag met Noémi Honiat in de potten roeren: “Wij gaan winnen want ons team is te gek en wij zijn trouwens de meest Japanse van allemaal”, aldus de deelnemers. Waar dat op slaat mag Joost weten, maar wat geeft het, de sfeer zit erin en het ruikt ondertussen overal verduiveld lekker. MEC heeft onze landgenoot Julien bij de hand die chips van kippenvel uit zijn kampeervuurtje tovert. “We gaan winnen want we mikken op de smaak: simpel, geen gedoe.” Initiative kookt met Latifa Ichou, terwijl Havas en Yoni Saada nauwgezet en geconcentreerd aan een kruidige bouillon werken. De deelnemers zijn enthousiast: “We gaan het recept uitwisselen, dat hebben we vorige keer ook gedaan”, besluiten ze. ZenithOptimedia bereidt samen met Jean-Philippe Watteyne, nog een landgenoot, krokante kip.

Een wandelingetje tussen de tafels leert me dat je niet van vandaag op morgen chef-kok wordt: je hebt talent nodig, uiteraard, en dat hebben de deelnemers vandaag zeker, maar bovendien is er zoiets als de hand van de meester die een pakweg banaal stukje wortel, kip of tomaat omtovert tot een uitgebalanceerd meesterwerkje. Ik verbaas me over de mooie kleuren op de borden, stillevens van fruit en groente, lentefris en kunstig versneden. En dan hebben we nog niks geproefd! “Hoe houd je die sluimererwten zo mooi groen?”, vraag ik nieuwsgierig. “Je doet ze als na het garen in ijskoud water met blokjes ijs”, krijg ik als antwoord. “We mikken op perfectie”, kondigt Space nog aan. Ondertussen stijgt de spanning en het niveau van de decibels ook.

Ongewild en Proust achterna moet ik denken aan het piepkleine marktje in Chiang Mai, waar ik kletsnat neerstreek om een bord geurige noedelsoep te verorberen en uiteindelijk een avond lang met een wildvreemde Deen over de Europese gedachte doorboomde.  Eten opent je horizon, zoveel is zeker. En terwijl ik steel met mijn ogen besluit ik dat koken niet alleen een kunst maar ook een spektakel is.

De jury achteraf is een hoofdbreker, want zowat alles smaakt naar meer. Uiteindelijk komt Havas met zijn ‘Tuin van Thaise groenten gevolgd door een gedestructureerde macaron… Ik ga ze missen, die avonden bij Mmmmh!

De winnaars: Emmanuel  Scheenaerts (Peugeot), Emilie Van den Brande (Havas Media), Fabien Bruyneel (Havas Media), Yoni Saada, Véronique Goffaux (IP) en Barbara Ramos (Havas Media).

 



ARCHIVE / BRANDS - ACTIVATION






INTERVIEW

  Guillaume Boutin (Proximus):

Guillaume Boutin (Proximus): "We willen de digitale gezel van de Belgen worden"



DOSSIER  



Re-evaluating Media: over de gepercipieerde en reële impact van media  


Radiocenter, het marketingorgaan van de Britste radiozenders dat radio promoot als commercieel medium, gaf begin dit jaar de opdracht aan Ebiquity om een rapport op te stellen over de marktpositie...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Influencer marketing: tussen emancipatie en zelfregulering  


Met het oog op meer transparantie publiceerde de FOD Economie half mei een erg strikte richtlijn inzake influencer marketing. Het initiatief werd onthaald op een storm van protest en meteen weer...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Effie Awards 2018: Gold en Silvers  


Het was een recordjaar voor de Effies: de 17 finalisten werden allemaal bekroond. Naast de Gold voor Kunstmaan en Bolero werden er vier Silver en 12 Bronze uitgereikt.
 
TBWA is het vaakst...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier