Fr
Close

MEDIA

Putain putain, door Griet Byl (MM)

Zondag 6 Oktober 2019

Putain putain, door Griet Byl (MM)

Nog vijf keer slapen en dan is het zover, dan kunnen we onze luchtgitaren bovenhalen en naar hartelust meebrullen met de ongetwijfeld steengoede muziek die uit onze spiksplinternieuwe DAB+-radio zal schallen. Op 11 oktober maakt Willy immers zijn opwachting en maken we kennis met de digital only zender van DPG Medialaan.

Zoals zijn naam al doet vermoeden, brengt het station hulde aan een landelijke rocklegende (het had dus in feite ook Arno kunnen heten) en richt zich tot ‘the unserved audience’ van rebelse muziekliefhebbers die in het huidige radiolandschap – alle Spotify’s en Deezers ten spijt – op hun honger blijven zitten. En neen, da’s geen marketingpraatje, maar een realiteit: een avond op Swing Wespelaar (ongelooflijk, dat optreden van Lucky Patterson afgelopen zomer, trouwens) volstaat om te snappen hoeveel dat er zijn. En hoe verrassend groot hun passie is. Music matters, wel degelijk, gelukkig maar en nog steeds.

Die aanstormende generatie van muzikale meerwaardezoekers die de facto gekenmerkt zal worden door een grote proportie silver ones, kan ook aan Franstalige zijde digitaal zijn hart ophalen. Op Viva+ ingeval van dringende behoefte aan een van de bekende François of Michels (Polnareff, Delpech en ja zelfs Jonasz) en op JAM!. Die ook al exclusief digitale zender richt zich weliswaar tot de doelgroep van de 35-plussers, maar zou vanwege zijn eclectische voorliefde voor goede muziek ook wel eens bij minder jonge muziekkenners in de smaak kunnen vallen. Alsof dat allemaal nog niet volstaat maakt NGroup in november het rijtje numerieke nieuwkomers volledig met Nostalgie + dat – ook al – mikt op nieuwe zestigers. Of het door hun luistergedrag komt weten we niet, maar je zou bijna gaan denken dat die doelgroep minstens even gegeerd wordt als de commercieel populaire VVA 25-44.

Wat er ook van zij, al die radio-initiatieven hebben twee dingen gemeenschappelijk: de programmering is ‘hand picked’ en ze zijn uitsluitend digitaal te beluisteren, wat ongetwijfeld te maken heeft met de onbeschikbaarheid van een FM-licentie. In combinatie met de ontbrekende tussenkomst van een of ander algoritme is het misschien wel een aanzienlijke troef, nu zowat onze integrale mediaconsumptie mobiel en on the go gebeurt.

Wat voor businessmodellen dit nieuwe bereik bovenop de klassieke reclamespots – via podcasts, native, live events etc – kunnen helpen verzilveren, zal ongetwijfeld een van de gespreksonderwerpen worden op de komende Egta-meeting die op 10 oktober plaatsvindt in Brussel. In afwachting kunnen we je alvast het nieuwste album van onze favoriete Zwitser Stephan Eicher aanraden. Het klinkt als muziek in onze oren en de lyrics van Djian zijn nog steeds ijzersterk.

(Copyright foto: Dirk Annemans / Wikipedia)

Archief / MEDIA