Fr

MEDIA

In je eentje streven naar Vlaamse Netflix is moedig maar gevaarlijk, door Gio Canini (CEO, Wunderman Thompson)

Zaterdag 28 September 2019

In je eentje streven naar Vlaamse Netflix is moedig maar gevaarlijk, door Gio Canini (CEO, Wunderman Thompson)

DPG Media maakt bekend dat het afslankt en dat de organisatie van haar tv-poot aanpast om te investeren in een Vlaamse Netflix. Die vlucht vooruit is zeker moedig, ook al komt het een beetje over als het streven naar de heilige graal.

Het zakenmodel van de tv-poot van DPG Media (het grootste mediabedrijf van het land met mediamerken zoals HLN, VTM en De Morgen) staat onder immense druk. De laatste Digimeterstudie (2018) toonde al aan dat de klassieke manier van televisiekijken razendsnel achteruitgaat. Toen al had Netflix al één op de drie Vlaamse huiskamers veroverd.  De warme oproep van DGP Media aan de concullega-zenders SBS en VRT en aan de telecombedrijven Telenet en Proximus om van start te gaan met een Vlaamse Netflix bleef onbeantwoord.

Niet zo in Nederland. Onder impuls van de mediaminister bereikten de grootste Nederlandse mediapartijen (waaronder DPG) een ‘principeafspraak’ om de krachten te bundelen tegen Netflix en YouTube. Maar ook bij onze noorderburen verliepen de onderhandelingen uiterst moeizaam. Dat hoeft niet te verbazen. De belangen zijn groot en gaan ook diametraal in tegen de logica van de historisch opgebouwde bedrijfs- en exploitatiemodellen van de zenders en de telcos. De bedrijfsuitdagingen van beide partijen lopen dan ook niet altijd samen. Voor de telecoms speelt de druk van de dalende inkomsten uit de adverteerdersmarkt niet. Hun prioriteiten liggen elders. Liever, en ook beter, investeren zij in de verbetering van de klantenervaring door het lanceren van nieuwe technologische diensten zoals 5G en internet of things.
 
Nu kiest DPG Media dus voor de vlucht vooruit en gaat het saneren om te kunnen investeren in de digitalisering en in het produceren van een Vlaamse Netflix. Het is een even moedige als gevaarlijke beslissing om dit te doen, laat staan om het alleen te doen.
 
Uit Amerikaanse studies blijkt dat consumenten bereid zijn tot maximum twee abonnementen af te sluiten. Als één daarvan Netflix is, dan wil DPG Media ervoor zorgen dat het tweede abonnement zijn Vlaamse Netflix wordt. Dat is geen sinecure, nu andere internationale aanbieders als Disney en Apple de Vlaamse huiskamer willen veroveren. En dan hebben we het nog niet over de interne marktconcurrentie die DPG Media zal ondervinden van onder meer Telenet (met HBO, Sports,...), SBS, en VRT (Nu). En wat heeft de nakende komst van Amazon, Warner Media, NBC Universal of YouTube Premium in petto?
 
Wat moet het model zijn waarmee DPG Media zich kan differentiëren? Ongetwijfeld zal het bedrijf de huidige catalogus van VTM Go aanvullen met andere binnen- en buitenlandse producties en kiezen om te gaan voor de zogenaamde ‘long tail’. Ze zet dan in op een zeer diepe en brede catalogus van moeilijk terug te vinden Belgische en andere internationale content. Als dit aanbod gelardeerd wordt met wat scorende reality-tv als The Voice, Make Belgium Great Again,... kan dit op korte termijn en bij de eerste generatie VTM-kijkers wel aanslaan. Ik heb wel mijn sterke twijfels of dit aanbod sterk genoeg zal zijn om jongere (en toekomstige) consumenten te overtuigen de overstap te maken, en ik vrees er dan ook voor dat DPG Media uiteindelijk voor een andere (lees: ook duurdere) contentstrategie gaat moeten kiezen.
 
Onder druk van die consumenten kan de inflatie van aanbieders ook leiden tot nieuwe bundelaanbiedingen van telcos die telecomproducten koppelen aan een bibliotheek van drie of meer aanbieders. Met alle erosie op de prijszetting van een eigen DPG Media-aanbod vandien.

Iedereen wil de strijd winnen, en wie de grootste kans maakt valt moeilijk te voorspellen. Het zal hoe dan ook die streamingdienst zijn die de beste content en het grootste gebruiksgemak aanbiedt. Het aankomend initiatief van DPG media dynamiseert de markt, en daar kunnen we enkel maar naar uit kijken.

Archief / MEDIA