Fr

INTELLIGENCE

Seen from Space: NRS, misschien toch maar niet vergelijken?

Zaterdag 21 September 2019

Seen from Space: NRS, misschien toch maar niet vergelijken?



De nieuwe editie van de CIM NRS-studie (wat staat voor National Readership Survey) heeft veel uitgevers gelukkig gemaakt: de vergelijking van de vorige en de huidige editie leverde immers een 'magische heropleving van het bereik op. En magisch mag je hier als ‘methodologisch’ interpreteren. Vergelijken is dus nog minder aan de orde dan vroeger. Gelukkig toeval: hierdoor hebben we de kans andere aspecten te bekijken, zoals de ‘ambassadeursscore’. Deze score is gebaseerd op vraag ‘Hoe groot is de kans dat u de titel aanbeveelt bij een vriend, een familielid of een collega?’ De respondent antwoordt met een cijfer tussen 0 (heel onwaarschijnlijk) en 10 (heel waarschijnlijk).

Ambassadeurs zijn diegenen die 9 of 10/10 scoren, absolute fans dus, en ze worden gerapporteerd aan de hand van de ‘total brand’ indicator (alle leesvormen, ongeacht het platform). Voor de verschillende kranten hebben we eerst het bereik laatste periode (AIR) gekruist met de proportie ambassadeurs.
Zoals de grafiek links laat zien, lijkt een groot bereik niet noodzakelijk een groot aantal fans te garanderen ... maar de titels met een kleiner publiek vertonen ook behoorlijk variabele 'ambassadeursscores’. En het is geen kwestie van taal. Geen Byron Sharp conclusie dus.

Het aantal fans lijkt nauwer samen te hangen met een hoog aantal primaire lezers (zie grafiek rechts), dus diegenen die zelf de inspanning doen om zich de titel aan te schaffen. Logisch dus ook dat ze eraan houden. Even logisch is dat het aantal keren dat een titel ter hand wordt genomen, hoger ligt bij de titels met een groot percentage fans.

Archief / INTELLIGENCE