Fr

BRANDS

Voor wat hoort wat: het is tijd om consumenten te belonen voor hun data, door Will Dongleur (Selligent Marketing Cloud)

Zondag 8 September 2019

Consumenten kennen de waarde van hun data steeds beter. Sinds de implementatie van de AVG zijn klanten overspoeld met verzoeken om opnieuw toestemming te geven voor het ontvangen van bedrijfsnieuws en -mailings. Dat heeft hen alert gemaakt en doen realiseren dat hun persoonlijke gegevens waarde hebben, waardoor ze deze minder makkelijk weggeven. De wet staat immers aan hun kant.
 
Dit blijkt ook uit recent onderzoek: maar liefst 77 procent van de consumenten wereldwijd wil ‘meer controle’ over de gegevens die bedrijven over hen verzamelen, terwijl 56 procent actief maatregelen neemt zodat bedrijven hun online activiteiten minder goed kunnen volgen (Aimia). Voor merken is het verkrijgen van persoonlijke gegevens zoals de naam, het e-mailadres en het geslacht niet langer gratis. Ze moeten er iets tegenover zetten.
 
Bedrijven kunnen daarom maar beter voorbereid zijn op een toekomst waarin inzicht in klantgegevens geld kost. Daarom is nu het juiste moment om een businessmodel te ontwikkelen waarin consumenten financiële voordelen krijgen in ruil voor hun persoonlijke gegevens. Hierna volgen vijf tips in de vertaling hiervan naar de praktijk.
 
1. Meer gepersonaliseerde service en klantervaringen
Onderzoek van Selligent Marketing Cloud wees uit dat 46 procent van de consumenten verwacht dat bedrijven persoonlijke gegevens gebruiken om een betere service te realiseren. Zo willen consumenten persoonlijke productaanbevelingen op het moment dat zij daar behoefte aan hebben. Ook verwachten ze dat bedrijven hen op de verschillende kanalen en tijdens alle touch points herkennen, van online en in de winkel tot aan de klantenservice. Kortom: als consumenten hun gegevens toevertrouwen aan bedrijven, willen ze er het gevoel voor terug krijgen dat zij centraal staan.
 
2. Voorspellende marketing
Kunnen merken de gedachten van consumenten lezen? Dat zou wel prettig zijn, aangezien uit onderzoek blijkt dat 73 procent van de consumenten wil dat bedrijven weten wat zij willen, nog voordat ze dat überhaupt zelf doen. Ze verwachten dat merken suggesties doen die relevant zijn op dat specifieke moment, gebaseerd op zowel het gedrag uit het verleden als de huidige situatie. Denk daarbij aan aanbiedingen van maaltijdbezorgingsplatforms rond etenstijd of passende suggesties voor bestemmingen als iemand een vakantie wil boeken. AI kan hierbij een belangrijke rol spelen. Bedrijven die kunnen voldoen aan deze verwachtingen, verzamelen bij elke nieuwe interactie weer meer nieuwe klantinformatie.
 
3. Exclusieve content
Consumenten betalen nog steeds liever niet voor online nieuws. Maar ze zijn wel bereid om zich aan te melden voor mailinglijsten of een klantaccount aan te maken als ze in ruil daarvoor gratis, exclusieve, content krijgen. Bedrijven blijken vaak succesvol met ‘gated content’-modellen, veelal in samenwerking met e-commerce platforms. Hierbij krijgen consumenten toegang tot kwalitatieve content nadat ze hun persoonlijke gegevens hebben gedeeld. Ook dat is een vorm van meerwaarde, en je betaalt met je data.
 
4. Realtime marketingmomenten
Als het bedrijf eenmaal een vertrouwd partner is, verwachten consumenten altijd en overal een individuele personaliseringsslag. Als ze toestemming geven voor het delen van locatiegegevens met een bedrijf, staan ze open voor exclusieve aanbiedingen als ze langs een winkel lopen en nemen ze vaak graag deel aan een live web-evenement over een onderwerp dat hen interesseert. Achter de schermen wordt zo’n bijzondere customer journey mogelijk gemaakt door AI.
 
5. Keiharde cash
Toen consumenten eenmaal ontdekten wat hun data waard was, was het hek van de dam. Inmiddels is het al normaal dat klanten 10 tot 15 procent korting krijgen op de eerste aankoop als ze zich aanmelden voor een mailinglijst. Consumenten wereldwijd vinden dat hun persoonlijke gegevens tussen de 13 en 91 dollar waard zijn (Aima). Bedrijven lijken in te stemmen met deze voorwaarden, want in steeds meer businessmodellen wordt rekening gehouden met een financiële vergoeding voor klanten in ruil voor het delen van data.
 
Ben jij klaar voor een nieuwe mindset?
De nieuwe data-value exchange zorgt voor een grote verandering binnen de marketingindustrie. Bedrijven zullen andere middelen moeten aanspreken en zich moeten aanpassen om hun nieuwe rol op de juiste manier in te vullen. Toch is dit een goede zaak, aangezien voorheen eenvoudige opt-ins misbruikt werden om achter de rug van de consument om allerlei gevoelige informatie te achterhalen. Marketeers krijgen nu de kans om een nieuwe deal met hun klanten te sluiten over het delen van gegevens. Maak er dus gebruik van.
 
In de toekomst zal elk bedrijf zijn eigen transactionele voorwaarden moeten formuleren om klanten op een eerlijke manier te compenseren voor het delen van gegevens. Of het daarbij gaat om contant geld of het op een andere manier meerwaarde bieden, moet elk bedrijf zelf beslissen. Een helder beleid voor data-value exchange maakt in elk geval klantrelaties mogelijk waarvan beide partijen tot in de lengte van jaren kunnen profiteren.

Archief / BRANDS