Fr

MEDIA

Into print, door Griet Byl (MM)

Zondag 15 September 2019

Into print, door Griet Byl (MM)

Vorige week meldde de prestigieuze mediagroep TI Media – die onder andere ook het gereputeerde Wallpaper uitgeeft – dat hij na 31 jaar een punt zet achter de papieren versie van Marie Claire UK. Het blad dat een oplage van 120.000 exemplaren heeft, gaat voortaan voluit voor een digital first & only toekomst.
 
In zijn persbericht verwijst Marcus Rich, de CEO van TI Media, naar de toonaangevende positie die Marie Claire drie decennia lang speelde in kwesties die vrouwen aanbelangen en die nét iets verdergaan dan de gebruikelijke 'sweet nothings' die zo kenmerkend zijn voor nogal wat vrouwenbladen. De positionering leverde de titel zelfs vier Amnesty Media Awards op en wordt perfect samengevat in de baseline “think smart and look amazing” – in die volgorde, jawel, een motto waar weinig op aan te merken valt en dat naar verluidt vooral in de smaak valt bij niet zo piepjonge, hoger opgeleide lezeressen.
 
De perfecte redactionele én glossy context dus voor upscale en luxemerken en toch zal Marie Claire zijn content vanaf december exclusief via een waaier digitale touchpoints aan zijn doelgroep serveren. Dat gebeurt vandaag al via een website die prat gaat op twee miljoen gebruikers per maand en de gebruikelijke sociale mediaplatformen. Daarnaast gelooft TI media rotsvast in het negen maanden geleden gelanceerde fashion aggregator platform The Marie Claire Edit dat als digitaal inkomstenkanon omschreven wordt en Fabled by Marie Claire voor de online verkoop van cosmetica.
 
Natuurlijk is TI Media niet de eerste mediagroep die dit soort strategische move maakt: eerder schrapte concurrent Conde Nast ook al de papieren versie van het nochtans populaire vrouwenblad Glamour. Print maken is zoals elke uitgever je kan vertellen immers een dure kwestie. Daarom koos TI Media voor digitale diversificatie. Hij had ook kunnen investeren in een geavanceerd abonnementenmodel met print, online en line extensions – zoals dat gehanteerd wordt bij onze eigen vrouwenbladspecialist Roularta die overigens niet alleen uitgever maar ook drukker is.

Natuurlijk moet de lezersmarkt dan nog meewillen en daar leek het schoentje de afgelopen jaren nogal eens te wringen. Maar in onze tijden van digitale overconsumptie zouden sinds enkele maanden prille tekenen van verandering opduiken. Onderzoek, zoals dat van Rethink Ink bijvoorbeeld, zou aantonen dat jongeren opnieuw naar papier grijpen om te lezen, waardoor print naar verluidt zal zorgen voor ‘disruptie’ in de digitale wereld. Dat die trend al weerspiegeld wordt in de verkoop- en bereikcijfers lijkt ons vrij onwaarschijnlijk. Maar hoopvol is hij alleszins. We duimen alvast dat hij doorzet in de eerstvolgende CIM-cijfers van de NRS die dinsdag verschijnen.

Archief / MEDIA