Fr

INTELLIGENCE

Seen from Space: 6" om te overtuigen?

Zondag 15 September 2019

Seen from Space: 6



21 seconden. Dit is de gemiddelde lengte van tv-spots in ons land. Vijf jaar geleden was dat ongeveer 23’’. "België is niet immuun voor de algemene trend dat televisiereclame verkort en stilaan aansluit op online video, waar de behoefte aan beknoptheid nog radicaler is.

In de Verenigde Staten bevelen grote netwerken zelfs het 6 "-formaat aan. Dat wordt beschouwd als overdraagbaar van online video naar klassieke televisie. Het effect op de aandacht van dit XXS-formaat werd bestudeerd in een Amerikaans onderzoek dat de impact vergeleek met die van twee gebruikelijkere (15 "en 30’’). Als we kijken naar wat de auteurs van de studie "absolute aandacht" noemen, is de waarde van de 6 " 55% lager dan de 30": een spot die vijf keer korter is, is dus "slechts" half zo krachtig als zijn referentie. De 15’’ (half zo lang als 30’’) heeft een impact die 30% lager ligt.

Met deze gegevens kan een impactcurve op basis van de spotlengte worden getekend. En wat blijkt? Recente cijfers (2019) bevestigen grotendeels een model dat al ruim vijftien jaar geleden bepleit werd door Jean-François Canguilhem en gevalideerd door wijlen Armand Morgensztern, twee belangrijke referenties op het gebied van mediaonderzoek. De consumentenimpact van een videoadvertentieformaat evolueert niet evenredig met de lengte. 6 seconden is normaal gezien dus lang genoeg om te overtuigen, behalve natuurlijk als je evenveel wilt vertellen als in een halve minuut.

Archief / INTELLIGENCE