Fr

INTELLIGENCE

Seen from Space: Belgische sites zijn iets meer upmarket dan het internet in het algemeen

Zondag 15 September 2019

Seen from Space: Belgische sites zijn iets meer upmarket dan het internet in het algemeen



Vorige week hebben we op basis van de Establishment Survey 2018 de verklaringen over het surfgedrag op de Belgische sites vergeleken (aan de hand van de vraag of ze de afgelopen 30 dagen ook sites van Belgische media, bedrijven, winkels, forums of blogs bezocht hadden). De overgrote meerderheid van de internetgebruikers beantwoordde de vraag positief, met een iets sterkere verbondenheid met de Belgische sites aan Vlaamse (93%) dan aan Franstalige zijde (88%).

We vervolgen onze verkenning van onze nationale sociodemografische internetprofielen in vergelijking met de rest. De verschillen zijn niet enorm: elk segment verklaart zeer gehecht te zijn aan lokale sites. Maar er zijn nuances: over het algemeen liggen de indexen hoger in het noorden van het land, wat een grotere gehechtheid aan lokale media aantoont (die ook offline te vinden is, kijk maar naar de tv-bereikcijfers).

In feite zijn het aan beide zijden van de taalgrens de respondenten jonger dan 25 jaar, met een lager opleidingsniveau en behorende tot de minder bevoorrechte sociale groepen die verhoudingsgewijs minder "Belgisch" zijn in hun (verklaard) surfgedrag. Omgekeerd zou het Belgische web verhoudingsgewijs sterker scoren in rijkere kringen.

Als dit gegeven klopt, zou het de positie van lokale "uitgevers" in hun confrontatie met de Gafa moeten versterken.

Archief / INTELLIGENCE