Fr

INTELLIGENCE

Seen from Space: Digital trust is great, what about digital reach ?

Zaterdag 7 September 2019

Seen from Space: Digital trust is great, what about digital reach ?



Zoals we weten, namen de Belgische uitgevers met Digital Ad Trust (DAT) het initiatief om de markt een kwaliteitsgarantie te bieden. Dat is een unieke kans om de lokale media van de GAFA te onderscheiden op basis van de criteria die het label bepalen. We staan uiteraard pas aan het begin, maar de vraag is pertinent: stel dat DAT alle of op zijn minst een grote meerderheid van de Belgische actoren labelt, garandeert het de adverteerder dan voldoende reach?

Bij gebrek aan een volledige internetbereikstudie op onze markt, kunnen we een algemene aanwijzing vinden in de Establishment Survey van het CIM. Na de vraag over internetgebruik tijdens de afgelopen 30 dagen, stelt de enquête de volgende vraag: “En heeft u, in die afgelopen 30 dagen, ook websites bezocht van Belgische media of Belgische bedrijven, forums of blogs?” Hier antwoordt de meerderheid van de surfers bevestigend, ook al surfen de Nederlandstaligen verhoudingsgewijs Belgischer dan hun Franstalige landgenoten. Zo zegt 93% van de Vlaamse surfers dat ze Belgische sites bezoeken tegen "slechts" 88% van de Franstalige internetgebruikers. Er is weinig verschil tussen de surfers die Belgische sites bezoeken en het geheel van de Belgische surfers (ben je nog mee?), maar volgens de cijfers zijn ze iets vaker online dan het gemiddelde.

Kortom, het potentieel dat de "DAT" -sites op termijn te bieden heeft, lijkt ruim en representatief voor de Belgische online bevolking. Opgelet: het gaat over verklaringen, niet over metingen en er is geen informatie over hoeveel tijd op de sites wordt doorgebracht, in vergelijking tot de andere zeer verslavende apps van Google, YouTube, Facebook en co.

Archief / INTELLIGENCE