Fr
Close

ASSOCIATIONS

Udecam: een New Deal om de lokale media te herwaarderen

Maandag 2 September 2019

Udecam: een New Deal om de lokale media te herwaarderen

Aan de vooravond van Les Rencontres de l’Udecam – de grote bijeenkomst georganiseerd door het equivalent van onze UMA – deelde de voorzitter Raphael De Andreis (ook chairman en CEO van Havas Village France) een open brief die hij begon met de uitspraak dat de tijd gekomen is om de biodiversiteit van de media te verdedigen. Daarin legt hij uit waarom de verscheidenheid in de media essentieel is voor de communicatie van de merken en roept hij op tot een nieuwe mediadeal.

“De diversiteit inzake media en technologische oplossingen verdient vandaag meer dan ooit onze volledige aandacht", schrijft Raphael De Andreis. "Als mediabureaus hebben wij een verantwoordelijkheid. We moeten aan onze klanten uitleggen dat uit diversiteit differentiatie ontstaat, en aldus ook hun prestaties.”

“De analogie met biodiversiteit is onvolmaakt, zoals elke analogie, maar we nemen ze voor lief. In de natuur genereert monocultuur spectaculaire opbrengsten op korte termijn, maar het put de bodem uit”, aldus de man, poëtisch. “Hetzelfde geldt voor de media en hun distributie. De technologische sprongen van de laatste tien jaar, vooral met de komst van platformen, zijn spectaculair en hebben de ontluiking van 'nieuwe soorten' in de media mogelijk gemaakt, zoals de pure players bijvoorbeeld, alsook de ontwikkeling van nieuwe gemeenschappen op grote schaal, evenals een verscheidenheid aan meningen. Maar vandaag moeten we aan een nieuwe fase beginnen. We moeten opnieuw gezond verstand in het systeem brengen, de relaties in evenwicht brengen om ons ecosysteem en daarmee een zekere economische en democratische harmonie te ‘beschermen’.”

"Nee, niet alles is aan elkaar gewaagd”, merkte de voorzitter nog op. "Een journalist of scenarist is bijvoorbeeld geen influencer. In het ene geval vertoont een merk zich naast een hoogwaardige redactionele context die aan specifieke normen voldoet, en in het andere flirt het met een "digitaal personage dat een persoonlijke en zeer subjectieve blik op de wereld werpt.”

"Beide zijn waardevol, maar niet van dezelfde aard. Redactioneel is een strategische bondgenoot in de tijd, terwijl een influencer een krachtige versneller is. Beide bouwen aan de prestaties.”

Archief / ASSOCIATIONS