Fr

CREATIONS

Schilderen: de B-side van Laurent Van Loon

Zondag 1 September 2019

Schilderen: de B-side van Laurent Van Loon

In deze rubriek zetten we vakmensen met een creatieve nevenactiviteit in de spotlights. Deze week vertelt freelance creatief directeur Laurent Van Loon ons over zijn passie voor schilderen.

Waaruit bestaat jouw B-side?
Een zestal jaren geleden ben ik (eindelijk) beginnen schilderen. Ik schilder in acrylverf, omdat het snel droogt, omdat ik het geduld niet heb om te wachten tot olieverf droogt. Dit heeft als voordeel dat het mij de energie geeft om snel te werken en dat vertaalt zich in mijn werk. Ik schilder hoofdzakelijk portretten, soms op doek, maar ik hou er ook van om te werken op ander materiaal, zoals op hout, op karton of op bestaande schilderijen. Een wit doek vind ik nogal steriel en angstaanjagend.
 
Hoe ben je op dit idee gekomen?
Ik heb altijd al het gevoel gehad dat ik beeldend werk, zonder opdrachtgever dan, moest realiseren. Wat ik eigenlijk voordien ook al deed met eerder grafisch werk, toneelposters bijvoorbeeld. Ik denk dat veel art directors een kunstschilder in zich hebben, net zoals veel copywriters ooit graag een roman zouden willen schrijven. Enkele jaren geleden ben ik begonnen met een klein portret van een vriend voor een cd-hoes. Het ontwerp van de hoes werd iets totaal anders, maar ik merkte dat ik veel plezier beleefde aan het schilderen en dat er zeker iets kon uit groeien. De formaten werden steeds groter, het grootste wat ik maakte is een schilderij in twee delen, in het totaal 120 cm breed op 160 cm hoog.
 
Welke moeilijkheden heb je ondervonden?
Ik ondervind die nog altijd: ik heb moeite om in één en dezelfde stijl te schilderen. Of anders gezegd: ik ben enerzijds nog op zoek en anderzijds wil ik mij niet beperken tot één stijl. Comercieel gezien is dat geen goed idee, een kunstgalerij prefereert een kunstenaar met een herkenbare stijl. Maar voorlopig wil ik mij nog niet teveel beperkingen opleggen, ik wil vooral maken waar ik zin in heb.
 
Hoe helpt je beroep je bij je B-side?
Ik denk dat je als professional in de reclame geleerd hebt om streng te zijn voor jezelf, je werk voor te bereiden voor je aan de slag gaat. Je leert om in processen te werken. Je bent dan ook niet meer bang om opnieuw te beginnen indien nodig, omdat je ondertussen geleerd hebt om tegen een stootje te kunnen. Als art director moet je een getraind oog hebben, je komt dan ook in contact met regisseurs, met fotografen, illustratoren en andere kunstenaars. Bovendien bestudeer je het werk van anderen, je interesseert je voor alles in de vrije en toegepaste beeldende kunst. Dit alles vormt je brein en geeft je een enorme bagage.
 
Hoe helpt je B-side je bij je andere vak?
Ik merkte in de loop van de laatste jaren dat het schilderen mij een boost gaf. Het geeft me een nieuw perspectief, een nieuwe kijk, nieuwe energie. Je wordt ook technischer, je wordt een betere tekenaar, je leert dus ook beter te kijken naar finesses. Zelfs conceptueel geeft het je een andere kijk: je schilderwerk hoeft niet ‘obvious’ te zijn of meteen decodeerbaar. Dat leerde me dat een reclameconcept ook soms enkel een verhaal moet brengen, zonder franjes of teveel geforceerde humor.

Waar kunnen we je werk bekijken?
Momenteel is er geen tentoonstelling in het vooruitzicht. Ik ben met een project bezig dat enkele maanden in beslag zal nemen. In afwachting kun je hier een kijkje nemen.
 
Wat heb je nodig om je prject een boost te geven?
De zes juiste Euromillions-cijfers.
 
Aan wie wil je de fakkel doorgeven voor ons volgende B-side interview?
Ik ontdekte onlangs dat Inge Van Van Der Haegen al jaren beeldhouwt.

Archief / CREATIONS