Fr
Close

BRANDS

Kommaneukers, door Griet Byl (MM)

Zondag 1 September 2019

Kommaneukers, door Griet Byl (MM)

Veel schoon volk, vorige donderdag op de barbecue van de UBA. Die verkaste dit jaar naar het Chateau Terblock in Overijse en wat ons betreft mag dit charmante kasteel voortaan de vaste stek zijn voor dit zomerse evenement, waar traditioneel het nieuwe seizoen in onze sector op gang getrapt wordt.

Ook nieuw op deze editie was de UBA MediaDate, georganiseerd in samenwerking met mediapartners We Media, Via, bpost en AEA (JC Decaux, Clear Channel, Belgian Posters, Dewez en Publifer). 140 adverteerders kregen er niet alleen de primeur van het Digital Ad Trust Label voor België, maar mochten ook een aantal bijzonder interessante presentaties bijwonen. Waren onder andere van de partij, Lars Silberbauer (Viacom) die kwam aantonen dat je niet in de ruimte kunt geraken met een zeilboot en Nathalie Taboch (Ebiquity) die het verbazende verschil tussen bewezen en gepercipieerde waarde van media uitlegde. De afsluiter werd verzorgd door onze landgenoot Johan Houben (Mondelez) met een schets van het Belgische medialandschap in vergelijking tot het buitenland.

“België is een cijfer achter de komma”, stak deze laatste al meteen straf van wal. Daarmee verwees hij niet zozeer naar de verwaarloosbaarheid van onze content of de kwaliteit van het lokale mediavak, maar wel naar de omvang van onze desalniettemin complexe markt. Bovendien omschreef hij onze nationale media als duur. Het geschuifel en gemompel in de zaal loog er niet om.

Vervolgens riep Houben – die zijn speech gaf zonder de hulp van kekke filmpjes of blitse presentaties, maar gewoon met een ouderwets notitieboekje in de hand – de aanwezige mediamensen op tot een offensieve houding tegenover de vele veranderingen die er maar blijven aankomen. Dat was vroeger op de middag trouwens ook de boodschap van Silberbauer die het vermogen om te veranderen definieerde als de enige vereiste competentie in de wereld van nu.

 “In dat geval is een klein formaat een toegevoegde waarde”, vervolgde Houben fluks. Dat liedje kennen we natuurlijk al: we weten allemaal dat klein a priori wendbaar en flexibel betekent. Net zoals ieder van ons geleerd heeft dat vele kleintjes een groot maken. Samenwerken is dus de boodschap, zeker wat technologie, platformen en data betreft. De praktische toepassing van deze waarheden als een koe lijkt voorlopig iets minder evident. Maar wat niet is, kan wel komen. Meteen al een mooie kans voor Via om zijn missies in de praktijk te brengen!

Archief / BRANDS