Fr

MEDIA

Digital Ad Trust Belgium: voor meer transparantie en vertrouwen in het lokale ecosysteem

Donderdag 29 Augustus 2019

Digital Ad Trust Belgium: voor meer transparantie en vertrouwen in het lokale ecosysteem

De UBA en We Media maakten gebruik van de eerste Media Date die de Unie der Belgische Adverteerders organiseerde om de Digital Ad Trust Belgium te onthullen. Het gaat om een kwaliteitslabel voor Belgische websites, naar het voorbeeld van het gelijknamige Franse initiatief. Dat zal toegekend worden op basis van vijf criteria: brand safety, viewability, ad fraud, user experience en privacy.
 
“De Digital Ad Trust Belgium kadert in de gedeelde wens van de lokale adverteerders en uitgevers om de kwaliteitsnormen voor digitale campagnes op te trekken en het vertrouwen tussen de consumenten en de spelers van de Belgische reclamesector te versterken”, aldus Luc Suykens (Harley Procter Brand Director van P&G voor Frankrijk, België en Nederland en tegelijk ondervoorzitter van de UBA - foto). Samen met Thierry Hugot (commercieel en marketingdirecteur van de groep Rossel en voorzitter van We Media Digital) kwam hij het initiatief voorstellen.
 
“Het was een logische etappe na de creatie van het digitale charter van de WFA dat de UBA ook invoerde”, verklaarde Luc Suykens. “Dit label stelt ons in staat verder te gaan en meer transparantie en vertrouwen in het lokale ecosysteem van de Belgische media – kwaliteitsmedia - te creëren. Dat helpt om de adverteerders en de consumenten gerust te stellen. Dat het label de steun van de UBA geniet, draagt ook bij tot een valorisatie van de uitgevers en de lokale digitale omgeving die ze aanbieden.”


 
Volgens Thierry Hugot sluit het label aan bij het streven van de adverteerders om een offensievere aanpak ten opzichte van de Gafa te hanteren, omdat het de mogelijkheid biedt objectiveerbare kwaliteitsnormen vast te leggen aan de hand van meetbare KPI’s.

“Belgische uitgevers streven al jaren naar hoge normen en garanderen een betere kwaliteit en transparantie. Het was belangrijk dat de UBA zich met dit project associeerde. Met de adverteerders willen we het verschil maken en nog verder gaan. Dat willen we doen door de kwaliteit van onze digitale dragers aan te tonen, meer bepaald op het vlak van de publicatiecontext van de reclame, de visibiliteit van de campagnes, de strijd tegen ad fraude, het comfort van de consumenten en de gegevensbescherming.”
 
Praktisch wordt het label toegekend (of niet) aan sites die het aanvragen. De toekenning gebeurt door Digital Ad Trust Belgium, een consortium dat samen beheerd wordt door de UBA en We Media, na een audit door het onafhankelijke bureau fma - waar Paul Lempers en Geert Debruyne de dossiers zullen leiden - aan de hand van de vijf eerder genoemde criteria. Het label is betalend: “De uitgever betaalt een fee aan het consortium, ter financiering van de audit (naar verluidt gaat het om een gemiddeld bedrag van 4.000 euro, nvdr)”, aldus Luc Suykens. “Het is een investering voor de UBA, omdat we het een echte noodzaak vinden.”
 
Tijdens een eerste fase zal het label prioritair toegekend worden aan de leden van We Media, en de audit zal om te beginnen de display advertenties op de aangesloten sites betreffen. Tijdens een volgende etappe wordt de audit uitgebreid naar video. Luc Suykens: “Dat is essentieel, maar het is een kwestie van prioriteiten en middelen. Idem dito voor apps en mobile, dat wordt wellicht de volgende etappe.” Dat zou tegen 2020 rond moeten zijn. Nog vanaf 2020 zullen alle uitgevers het label kunnen aanvragen en uiteraard wordt er gedacht over de audiovisuele spelers. “Ofwel door aan te sluiten bij We Media Digital, maar dat is geen verplichting”, aldus Thierry Hugot. “We geven voorrang aan de leden van de vereniging, maar dat is logisch, aangezien we een jaar aan dit project gewerkt hebben.”
 
Hij voegt eraan toe dat hij uiteraard graag zoveel mogelijk uitgevers zou zien aankloppen bij het consortium, om de reach van de lokale media te versterken, zoals dat het geval is in Frankrijk. Daar dragen na achttien maanden ongeveer 140 sites het label. “Dat succes is ook een van de redenen waarom we het Franse framework en de naam hebben overgenomen. Het leek ons doeltreffender om een referentie te hebben die kan uitgroeien tot een internationale norm.”
 
In ons land hebben tot dusver zes sites als copiloot aan de audit deelgenomen en het label verkregen: LeSoir.be en Sudinfo.be voor Rossel, De Morgen.be, HLN.be en 7sur7.be voor DPG Media, alsook Knack.be voor Roularta.
 
Op de vraag of het label een ‘must have’ of een ‘nice to have’ is voor de adverteerders, is het antwoord van Luc Suykens duidelijk: “Ik kan niet in naam van alle adverteerders spreken, maar als UBA willen we een kwaliteitscontext promoten. Bij P&G zijn we daar zeer gevoelig voor, zoals je wellicht wel begrijpt. Als ik ons voorbeeld neem, in Frankrijk geven we de voorkeur aan sites die het label dragen, het helpt ons om de normen op de markt op te trekken.”
 
“We stellen inderdaad vast dat almaar meer Franse bureaus en adverteerders het spel meespelen: ze steunen duidelijk de sites met label”, vervolgt Thierry Hugot. “Dit label zal de lokale media duidelijk helpen om zich beter te positioneren wat de kwaliteit betreft”, besluit de vicevoorzitter van de UBA.

Archief / MEDIA