Fr
Close

BEST OF RESEARCH

Trends van een trend

Maandag 24 Juni 2019

Trends van een trend

Welke evoluties wachten het veelvoudige vak dat influencer marketing is morgen? Naar verluidt betreft de cruciaalste verwachting van adverteerders en de specialisten die hen adviseren, het behoud van de geloofwaardigheid van de influencers, de acties die ze onderschrijven en de metingen die erbij horen, onder andere wat betreft de waarde van de followers. Bert Marievoet onderscheidt een shiftnaar een nieuwe algemene benadering die wellicht te wijten is aan bepaalde excessen: “De klassieke PR-aanpak waar influencers als een commercieel sandwichbord worden ingezet, wordt minder en minder aanvaard door de social media gebruikers, en ook influencers zelf die schaamteloos reclame maken de ene dag voor product x en dag erna voor product y worden minder gerekruteerd. Daarnaast is er in België de tendens om te geloven dat met micro-influencers in plaats van medium of grote influencers werken beter is voor de authenticiteit van een campagne.”

Authenticiteit wordt dus net als de oprechtheid van de content en het advies, een primordiale bekommernis voor de toekomst van deze activiteiten, meer dan de inzet van deze of gene technologie die het virale gehalte van de boodschappen zou kunnen versterken. Artificiële intelligentie, algoritmen en programmatic kunnen hier niet echt een rol spelen: het gaat hier om consumer to consumeren om het echte leven, enfin, dat is tenminste de insteek.

Vanessa Gohy (communication consultant, Ribbon Agency) merkt parallel nog een verschuiving op: “Grote events verdwijnen en worden vervangen door twee soorten acties: de one to oneindividuele samenwerkingen, zoals het verwezenlijken van een recept, een persreis, producttest,… enerzijds en anderzijds de meet and greets: een influencer ontmoet zijn followersin het kader van een branded event.” De specialiste merkt ook “een permanente toevloed van nieuwe zelfverklaarde influencers die hun community ‘gekocht’ hebben.”

Maar daar trappen bureaus en merken niet (meer) in en ze beschikken over de juiste software om die laatste categorie eruit te halen. Yasmin Vantuykom (founder, Efluenz): “Kwaliteit en authenticiteit zijn voor mij primordiale begrippen. We controleren op voorhand dus het bereik dat de influencers die een beroep op ons doen genereren; we checken hun engagementspercentage, maar ook hun profielen. Zo willen we ons ervan verzekeren dat ze aan onze guidelines beantwoorden en zich niet bezondigen aan twijfelachtige praktijken als fake followers, het kopen van likes, enzvoort.”

Een andere trend die wordt opgemerkt heeft te maken met de bereidheid van influencers om co-marketing acties met meerdere merken te voeren, wat de gecumuleerde impact of kritiek versterkt. Anderen – de échte sterren van het internet – ontmoeten hun meest geëngageerde fans voor workshops of home marketingsessies, uiteraard net zo goed gebranded en even doeltreffend als hun virale boodschappen. Net zoals in het geval van hun nog actieve en rendabele voorlopers (Tupperware, Weight Watchers, Victoria, enzovoort) zou het kunnen dat het ambassadeurschap zo zelf viraal wordt en de followers bij piramide-effect zelf influencers worden.

Laatste fundamentele trend op de markt: uitpakken met andere thema’s dan mode, gastronomie en reizen. Advertising manager Myriam Baya: “Bij Renault hebben we ervoor gekozen om een influencer in te wijden in ons merk, alsook een uitstekende fotograaf en een vormgever die openstaat voor alle onderwerpen. Bijna alle ernstige influencers in België zijn gespecialiseerd in mode en lifestyle, terwijl het een universele marketingaanpak zou moeten zijn.”

Tot slot herinneren we er nog aan dat de Raad voor de Reclame in oktober vorig jaar een richtlijn in de vorm van aanbevelingen opstelde. Die zijn enkel van toepassing als van de influencer een tegenprestatie verwacht wordt en de adverteerder controle over de communicatie heeft. De tekst wil enerzijds de consument beschermen: die heeft immers het recht om precies te weten of het gaat om een opinie/beleving of om een commerciële communicatie. Anderzijds dient de richtlijn om de adverteerders, bureaus en influencers te helpen de twee basisregels te respecteren: elke commerciële communicatie moet duidelijk als dusdanig geïdentificeerd en loyaal zijn.
 
 

Archief / BEST OF RESEARCH