Fr

INTELLIGENCE

Seen from Space: somber eerste semester voor offline bestedingen

Zondag 25 Augustus 2019

Seen from Space: somber eerste semester voor offline bestedingen



De MDB Nielsen-balans voor de Belgische mediamarkt is beschikbaar voor het eerste semester van 2019. Zonder grote verrassingen is de balans somber (-4,6 % vs Jan-Jun 2018), en vooral algemeen, ondanks de toevoeging van de data betreffende direct mail; de geloofwaardige en bruikbare meting van de investeringen in digitale reclame aan het MDB-universum zou een echte doorbraak betekenen.

Het verschil tussen ‘lopende’ en ‘constante’ gegevens is belangrijk, maar verandert niets aan het globale plaatje. De offline markt gaat achteruit. Als we kijken naar de constante perimeter (dus zonder rekening te houden met de nieuwe of verdwenen titels) bedraagt de evolutie -4,4%. De globale tarieftrend – die daalt – tempert de daling van de markt (een lager tarief maakt het immers mogelijk om hetzelfde te kopen maar dan met een lagere waarde). Kortom, de schatting op basis van constante gegevens is -1.5% ten opzichte van het eerste semester 2018. Dat is geen goed nieuws, maar wel beter dan -4,6%. Het verschil tussen lopend/constant heeft vooral te maken met een duidelijke prijsdaling van de tv-spots (die 42% van de offline bestedingen vertegenwoordigen).

De productsectoren die bijdragen tot een positieve evolutie tussen het eerste semester van 2018 en 2019 zijn meestal kleine categorieën. De media (9% van het totaal) zijn de uitzondering (en de mediabestedingen van de media zijn sowieso een geval apart). Teken des tijds: de verkoop op afstand is de meest dynamische sector voor de eerste helft van 2019, en dan vooral de e-commerce. Aan de andere kant van het spectrum heeft de daling van belangrijke sectoren als automobiel, financiën of distributie een aanzienlijke impact: de drie zijn verantwoordelijk voor meer dan 60% van de waardedaling van de mediamarkt tijdens het eerste semester van 2019.

Archief / INTELLIGENCE