Fr

MEDIA

Peter Quaghebeur: "SBS gaat voor het versnellen van technologische vernieuwing"

Woensdag 21 Augustus 2019

Peter Quaghebeur:

In het rijtje najaarsrooster is het nu de beurt aan SBS om zijn programma’s voor Vier, Vijf en Zes te presenteren. Vanaf 26 augustus bouwen de drie zenders voort op hun fundamenten, met zowel sport (met de Champion’s League) als entertainment in het weekend, vaste afspraken op weekdagen met Gert Late Night en De Slimste Mens ter Wereld en daarbovenop in het najaar en de winter zeven nieuwe lokale programmatitels.

Op Vier gaat het om de studioshow ‘De Battle’, docu- en human intrest programma's 'Ooit Vrij', 'Help, mijn borsten staan online', 'Forever Young' en 'Het Parket'. Het is nog even wachten op het prestigieuze avontuurlijke Woestijnvis-programma ‘Over de Oceaan’. De zender pakt ook uit met een nieuw seizoen van digital only serie wtFOCK.

Vijf mikt op de kracht van verleiding en ‘guilty pleasures’ met sterkhouders én nieuwe programma’s als Monacovrouwen én Celebs gaan Daten. Zes blijft inzetten op Amerikaanse film en fictie.

“Op VIER, VIJF en ZES brengen we gedurfde content die relevant en betrouwbaar is”, aldus CEO Peter Quaghebeur bij de presentatie van het rooster. “En we ondernemen steeds meer pionierswerk: addressable advertising versterkt vandaag de kracht van tv-reclame, terwijl digital only series zoals wtFOCK voor een unieke interactie met jongeren zorgen.”

Na de volledige overname door Telenet en de financiële zekerheid die daaruit voortvloeit, worden de drie komende jaren doorslaggevend, stelt de CEO. “Het gros van ons economische zendermodel is nu nog altijd gebaseerd op reclame-inkomsten van televisie. Daarom focuste SBS de afgelopen drie jaar op een gezonde basis: duidelijke merkpositionering en steeds meer lokale Vlaamse content op onze zenders. In de loop van 2017 zijn we al gaan onderzoeken hoe we kijkers die afhaken van lineaire televisie toch kunnen bereiken. Er zijn twee groepen: wie uitgesteld kijkt doet dat nog wel op zijn tv-toestel, maar min 24-jarigen willen vooral op andere schermen kijken. Daarom gaat SBS vandaag volop voor het versnellen van de technologische vernieuwing, zowel naar de kijker als naar de adverteerder.”
 
Over de relatie tussen providers en zenders zei hij: “Belgische providers hebben er alle belang bij om het Vlaamse audiovisuele ecosysteem te behouden. Lokale televisiecontent is altijd al belangrijk geweest voor hun triple play en mensen veranderen niet zo snel van provider. Als je als provider geen lokale content meer brengt en je kan als kijker alles krijgen via Amazon, Apple of via Open Telecom Platformen (OTP) waarom zou je dan als kijker nog een abonnement nemen? In Vlaanderen zijn Telenet en Proximus en DPG, VRT en SBS tot elkaar veroordeeld en alle stakeholders weten dat, ook de politieke partijen.”

Archief / MEDIA