Fr

CANNES LIONS 2019

Een pas voor Cannes: da's de prijs van 885 Big Macs. Zonder frietjes, door Quentin Watelet (Serviceplan)

Donderdag 1 Augustus 2019

Een pas voor Cannes: da's de prijs van 885 Big Macs. Zonder frietjes, door Quentin Watelet (Serviceplan)

Een pak geld. Veel geld. Want bovenop de 3365€ om toegang te krijgen tot het Festival, moet je nog het vervoer, het verblijf en het eten dokken. Ook al word je uitgenodigd door productiehuizen uit de hele wereld, uiteindelijk eet je toch altijd minstens een keer bij McDo. Ondanks de prijs heb ik altijd een manier gevonden om naar Cannes te gaan, ook al moest ik dan een deel uit eigen zak betalen. Gewoon omdat ik wat ik in Cannes oppik, ook meeneem naar huis.
 
Aan het begin had ik de neiging om met een koffer vol promotiegadgets terug te keren, maar al snel zag ik in dat er veel verrijkendere dingen zijn om als souvenir mee te brengen.
 
De inspiratie en de motivatie die de vijf festivaldagen opleveren, zijn onbetwistbaar de opvallendste. De aanwezigheid van het kruim van de reclame – campagnes en mensen – kan alleen maar een impact hebben. Je geeft je ogen de kost en tankt verbluffende insights, ideeën om van omver te vallen en verfrissende craft à volonté. Urenlang bekijk je cases uit de hele wereld, zonder dat ooit beu te worden.
 
Maar waarom zou je zoveel geld ophoesten als je al die campagnes toch op het internet vindt? Gewoon omdat je in Brussel zoveel andere dagelijkse beslommeringen hebt voor jet in de shortlists van Cannes kunt duiken. Wat mezelf betreft, zou ik enkel de hoofdcategorieën bekijken, of diegene waarmee ik de grootste affiniteit heb. Pharma en eCommerce zou ik bijvoorbeeld zeker overslaan wegens tijdsgebrek; nochtans heb ik er een aantal parels ontdekt.
 
Al die inspiratie stimuleert me ook om na te denken. Sinds ik mijn ECD Benoit Vancauwenberghe zes jaar geleden bekeerd heb tot de Cannes Lions, is het een ritueel geworden. We maken de balans op van het afgelopen jaar en bereiden het volgende voor. Geïnspireerd door onze gesprekken met onze Belgische en buitenlandse collega’s, met nieuwsgierige klanten die van de partij zijn, discussiëren we over een betere wereld, een beetje zoals twee vrienden op café. En we weten dat we binnen een jaar alle initiatieven die we genomen hebben zullen analyseren om nog beter te evolueren.
 
Naast de drukgevolgde talks bieden de Cannes Lions ook minder bekende sessies: de workshops. Die duren 1u30 (terwijl de talks slechts 30 tot 45 minuten duren) en gaan over verschillende onderwerpen die verband houden met reclame. Er wordt een actieve deelname van de festivalgangers verwacht, waardoor je de indruk krijgt je pas te laten renderen. Al helemaal als de Berlin School of Creativity een workshop geeft: als je weet dat hun master in Berlijn 53.000€ kost, is elke minuut in hun gezelschap goud waard. Een plekje is kostbaar: er is maar plaats voor amper 50 deelnemers (terwijl er meer dan 10.000 festivalgangers met een pas zijn).
 
Dat zijn voor mij de belangrijkste redenen die van de Cannes Lions een niet te missen afspraak maken. Ik weet dat de gevraagde prijs moeilijk te rechtvaardigen lijkt voor al wie er nog nooit geweest is. Voor anderen is die dan weer peanuts. Die kunnen de Platinum pas aanschaffen voor de luttele som van 8500€ (sold out in 2019), in de Martinez slapen (1000€ per nacht, sold out in 2019) en van de luchthaven naar de Croisette komen in Übercopter (voor amper 130€ per traject). Die festivalgangers ben ik eigenaardig genoeg nog nooit bij McDo tegengekomen.
 

Archief / CANNES LIONS 2019