Fr

CANNES LIONS 2019

We hebben alles al gezien, door Sam De Volder (Wunderman Thompson)

Donderdag 1 Augustus 2019

We hebben alles al gezien, door Sam De Volder (Wunderman Thompson)

Cannes 2019. The week after.
Het zand is afgespoeld.
De drank is doorgespoeld.
De fruits de mer zijn verteerd. 
De wallen zijn al weer terug wat strakker aan het trekken. 
De beer bod helaas nog niet. 
 
We hebben vorige week weer (van)alles gezien, onze shots geweldig werk netjes ingenomen. Net geen overdosis, maar we zijn nu eenmaal verslaafd voor een reden. Verslaafd aan de kick van een goed idee. Helaas is het nu back to reality. Met een cold turkey die al om de hoek komt piepen en een casekater die zich laat voelen. Dus wat nu? Wat moeten we nu met alles wat we gezien hebben?
 
Awel: voortdoen hé. Elke volgende briefing is weer een nieuwe kans om te knallen. Om relevant werk te maken. Laat die kick een kick in the butt zijn. Ja, het is moeilijk; ja, de budgetten zijn klein; ja die twee (soms drie) talen zijn lastig; maar oh, als het dan toch lukt, als de klant ervoor gaat en het publiek ervan smult, hoe zalig is dan de roes... 
 
Maar wat hebben we nu precies gezien? 
Wel, er is intussen genoeg gezegd over creative tech, AI, the Big 5. En ook over diversiteit en inclusivity. Thema's die - als we nu allemaal een tijdje ons best doen - binnen een paar jaar hopelijk zelfs geen thema meer hoeven te zijn, omdat niemand zich daar nog vragen bij stelt en we ook dát intussen wel gezien hebben. 
 
Ook de echt grote winnaars hebben we intussen allemaal wel gezien. Maar ook in silvers, bronzes en shortlists zit vaak geniaal werk. Slim. Strategisch. Effectief. Onderscheidend. En bovenal: werk waar je echt iets bij voelt. Los van alle buzzwords in ons vak voor mij nog altijd het allerbelangrijkste criterium. Raakt het mij? En nog: hoe jaloers ben ik hierop?
"Heb je die case gezien?," is eigenlijk de foute vraag. Heb je het gevoeld? Daar gaat het om. 
 
Dus: toch nog niet alles gezien? Of wil je het Cannes-gevoel toch nog even vasthouden? Wel, als uitsmijter hier nog 15 minuutjes aan cases die misschien geen Grand Prix wonnen, maar die - om allerlei redenen - goesting geven om er zelf ook weer in te vliegen:
 
Sleeping Flags, Bud Light cereal, Souvenirs de Paris, Samsung Firevase, Animal Emergeny Number, Scent by Glade, My life as an NPC.
En nog een allerlaatste for the road uit onze eigen Wunderman Thompson-stal: Tommy adaptive. 
 
Ah ja: nog één ding om niet uit het oog te verliezen. Cannes is geweldig als inspirator, maar laat ons niet vergeten dat je terug in de tijd kijkt. De ‘trends’ zijn eigenlijk al achterhaald. Een deel van het werk is intussen vaak al meer dan 2 jaar geleden bedacht.

Been there, seen that. En ook niet vergeten: we zijn intussen al 7 maanden ver voor Cannes 2020. Tik tak, tik tak. Dus laat ons maar vooruit kijken. Daar is vast ook nog wel iets te zien. En nu ga ik voortdoen. Ik heb genoeg gezien. I need a fix.

Archief / CANNES LIONS 2019