Fr

CANNES LIONS 2019

GP Pharma: 'The Breath of Life' (McCann Shanghai - GSK)

Donderdag 1 Augustus 2019

GP Pharma: 'The Breath of Life' (McCann Shanghai - GSK)

In China lijden naar schatting zowat honderd miljoen mensen zonder het te weten aan COPD, een gevaarlijke longziekte die de luchtwegen vernauwt en uiteindelijk het longweefsel aantast. De symptomen, zoals kortademigheid, worden vaak verward met ouderdomsverschijnselen, waardoor slechts 7% de juiste diagnose krijgt en dus kan worden behandeld. Om daar iets aan te doen bedachten GSK en McCann Shanghai ‘The Breath of Life’, een app waarmee iedereen die dat wil via zijn mobiele telefoon kan checken of nadere controle nodig is.

Om het longvolume te visualiseren creëerde een bekende Chinese artiest in samenwerking met een pneumoloog via de traditionele blow painting techniek een virtuele boom. Door in de microfoon te blazen activeert de gebruiker een soundwave die via een algoritme de vorm van de boom bepaalt. Hoe meer longvolume, hoe groter de boom. Bij een volume van minder dan 70% wordt een ziekenhuisbezoek aangeraden. Gebruikers werden ook aangemoedigd hun resultaten te delen via We Chat om hun landgenoten te sensibiliseren de test ook te doen.

‘Breath of Life’ kon de Pharma overtuigen om na twee jaar zonder GP opnieuw de hoogste prijs uit te reiken en haalde ook een Gold in dezelfde categorie.

Archief / CANNES LIONS 2019