Fr

CANNES LIONS 2019

GP Creative Strategy: 'The E.V.A. Initiative' (Forsman & Bodenfors - Volvo)

Donderdag 1 Augustus 2019

GP Creative Strategy: 'The E.V.A. Initiative' (Forsman & Bodenfors - Volvo)

Als een vrouw achter het stuur plaatsneemt, gaat ze ervanuit dat de auto optimaal veilig en getest is. Maar ook in 2019 voeren de meeste autofabrikanten alleen crash tests uit met dummies gebaseerd op een postuur van een mannelijke militair. Daarom lopen vrouwen een groter risico om gewond te raken in het verkeer dan mannen.

Maar niet in een Volvo. Het Zweedse merk verzamelt al sinds 1970 data die gebaseerd zijn op verschillende posturen en geslacht, zodat zij beter kunnen begrijpen wat er precies gebeurt tijdens een botsing. Bij Volvo zijn mannen en vrouwen van verschillende posturen gelijk vertegenwoordigd in deze onderzoeksdata. Om tot een ‘equal road safety’ te komen deelt The E.V.A. Initiative 40 jaar aan onderzoek met de rest van de wereld: iedereen kan deze resultaten dus gratis en vrij downloaden. Dat werd aangekondigd met een grootscheepse mediacampagne die ertoe leidde dat het onderzoek ondertussen al meer dan 11.000 keer gedownload werd.

Het initiatief haalde niet enkel een GP en een Silver in Creative Strategy, maar won ook twee keer Gold in Brand Experience&Activation en in Creative Data.

Archief / CANNES LIONS 2019