Fr


Close

CANNES LIONS 2019

Jesper Gadeberg : profession Musicstylist

Donderdag 1 Augustus 2019

Jesper Gadeberg : profession Musicstylist

Op zijn 13de ging Jesper Gadeberg, zoon van een muzikant, aan de slag in een Deense gespecialiseerde muziekwinkel. Hij bleef er tot zijn 27ste en leerde er alles over muziekgenres en kwaliteitsmuziek (wat een subjectief begrip is). Na die 14 jaar ervaring wist hij precies hoe hij bepaalde muziek kon vinden. Sindsdien leeft Gadeberg van het vinden van muziek voor commercials. En daar is hij blijkbaar goed in.
 
In zijn huis en in zijn geheugen groeit een onoverzienbare muziekbibliotheek nog elke dag aan. “Mijn collectie is niet netjes geordend,” geeft Gadeberg toe. “Ik ontvang nog altijd veel cd’s en platen. Ze alfabetisch rangschikken, is onmogelijk. Maar ik weet een bepaalde plaat altijd terug te vinden. Als ik naar een nieuw album luister, pik ik er altijd de beste en de meest relevante nummers uit. Soms is dat er maar één. Dan stel ik me voor waarvoor dat nummer gebruikt kan worden. Misschien voor een briefing die nog moet komen.”
 
Hoe gaat een Music Supervisor te werk? “Vaak begint het met de vraag van het creatieve team of de regisseur die hun idee, moodboard of storyboard voorleggen”, vertelt Gadeberg. “Zo weet ik welke stemming en stijl ik moet creëren. Ik ben zeer tonaliteit-gedreven. De muziekstijl zet de toon van de scene of van de commercial. Zo interpreteert de muziek het verhaal of brengt muziek zelfs een verhaal op zich. De lyrics komen op de tweede plaats. Die kunnen natuurlijk voor extra impact zorgen. Het liefst heb ik de muziek al geregeld voor de shoot gebeurt. Zo kan de regisseur erop inspelen. Het geeft hem ook een goed gevoel omdat hij het resultaat al ziet én hoort. Essentieel is in elk geval dat de muziek er is voor de montage begint. Dan kunnen de editor en de regisseur de montage rond het gekozen nummer maken. Er vroeg bij zijn, is ook handig voor het verkrijgen van de rechten, of om een alternatief te zoeken als de rechten te duur zijn of we een ‘njet’ krijgen. Dat laatste gebeurt gelukkig niet vaak; voor artiesten zijn muziekrechten een vorm van basisinkomen.”
 
Op www.jespergadeberg.com vind je Jespers reel, met onder meer Jack & Jones, waarin Christopher Walken schittert en waarvoor Nick Cave voor de eerste en enige keer zijn muziek leende aan een commercial. Veel kijk- en luisterplezier!

Archief / CANNES LIONS 2019