Fr


Close

CANNES LIONS 2019

Patrick Van Dijck (Brightfish): "Kennismaken met een tsunami aan fantastisch werk en content op één week moet inspirerend werken"

Vrijdag 2 Augustus 2019

 Patrick Van Dijck (Brightfish):

Een gezellige lunch en babbel aan het einde van de Cannes-week met Patrick Van Dijck, general manager van Brightfish en officieel gedelegeerde voor de Belgische markt, zorgt altijd voor een aparte terugblik.
 
Hoe kijk je als vertegenwoordiger voor België terug op deze editie van Cannes Lions?
Ik probeer te vermijden om onmiddellijk het aantal gewonnen Lions te citeren om te bepalen of het een goede editie was. Velen onderschatten hoe moeilijk het blijft om een Lion te winnen en gaan er van uit dat voor de Belgische bureaus acht of negen prijzen halen de normaalste zaak van de wereld is. Niet dus.
 
We zitten dit jaar op hetzelfde niveau als de laatste twee jaar. En dat is goed. We blijven een land met het potentieel er meer binnen te halen en dat moet het objectief blijven. Maar bovenal proficiat aan de winnaars.
 
Brightfish heeft twee straffe Young Lions teams kunnen sturen dit jaar waarin vier jonge getalenteerde dames hebben kunnen deelnemen op het hoogste niveau. Toen onze Young Marketers Gold wonnen, was dat een fantastisch moment. Ik blijf geloven dat marketeers en creatieven laten kennismaken met die tsunami aan fantastisch werk en content op één week inspirerend moet doorwerken.
 
Wat zijn de dingen die je bijzonder zijn opgevallen?
Ik vond het wat meer ‘edgy’ dan anders en dat maakt me eigenlijk blij. Kim Kardashian komt niet meer terug en ik vind dat niet erg. Op platforms als ‘The Terrace’ zag ik discussies met veel zelfrelativering, waarbij oprechte vragen werden gesteld en dat alles geeft de dynamiek die ik daar wil ervaren.”
 
Wat met het initiatief om de Belgen weer te laten samenkomen op de drink Croisetteke, geslaagd?
Een moment in de week inplannen om met alle aanwezige Belgen te kunnen bijpraten met een glaasje en een hapje is een goed idee en dat blijven we als Brightfish graag ondersteunen.
 
Nog favorieten onder de winnaars, shortlists?
Elk jaar word ik nog een beetje meer fan van Burger King , wat betreft de marketing en communicatie dan toch (lacht). En ik vind het heel straf dat het nooit één campagne is, maar altijd verschillende die er bovenuit steken. De druk op hen moet heel groot zijn en toch blijf je het gevoel hebben, ook op social media, dat er vanuit hun DNA bijna moeiteloos concepten worden bedacht. Ik ben benieuwd of ze dit kunnen blijven volhouden. Alweer een reden om volgend jaar opnieuw naar Cannes te gaan.

Archief / CANNES LIONS 2019