Fr

CANNES LIONS 2019

Influencer marketing: business as usual, door Griet Byl (MM)

Dinsdag 2 Juli 2019

Influencer marketing: business as usual, door Griet Byl (MM)

Sinds dit jaar heeft Cannes ook een categorie Social & Influencer Lions die haar GP toekende aan VML Y&R met ‘Keeping Fortnite Fresh’ voor Wendy’s. ’t Is een teken aan de wand dat de discipline haar kinderschoenen is ontgroeid en geëvolueerd is naar een volwaardig marketingkanaal met zijn eigen goeroes en best practices.

Er stond bijgevolg ook een aantal talks over het veelbesproken onderwerp op het programma en net als in eigen land draaiden die om te beginnen over het belang van authenticiteit als garantie voor geloofwaardigheid. Hoewel die stelling beslist klopt, klinkt ze vandaag als een holle frase die niet zou misstaan op hetzelfde lijstje als ROI, relevantie en efficiëntie. Hetzelfde geldt voor de vaak geciteerde transparantie en disclosure ten opzichte van de community. Duh!

Wel bijzonder inspirerend was het verhaal van de Britse Dominique Davis, begiftigd met veel stijl en een uitgesproken Noord-Engels accent. Als oprichtster en bezielster van All That Is She – vandaag een bijzonder beroemde, mooie en originele blog - kwam ze vertellen over hoe haar hobbyprojectje als kersverse mama in zwangerschapsverlof uitgroeide tot een Instagram-pagina met meer dan 500.000 volgers. Samen met de bijhorende site vormt die een voltijdse bezigheid voor zowel Davis als haar partner Dominic McCann (samen het duo Dom&Dom). Als professionele content creators zijn ze writer, influencer, fotograaf en foto editor tegelijk.

Dominique Davis hamerde op haar directe, dagelijkse contacten met haar community, haar professionele aanpak en haar rol als klankbord en bullshitmeter voor het merk. Terecht vergeleek de moderator tijdens de Kantar-presentatie over influencers als marketingtool hun werk met dat van een nieuwerwetse magazine-uitgever die met zijn ‘magazine for life’ een cruciale rol kan spelen in de creatie van awareness en naambekendheid, waarna de andere vormen van advertising de mensen verder in de funnel kunnen trekken.

Later tijdens dezelfde Kantar-talk presenteerde Whalar, zowat het bekendste influencer marketingbureau in de Angelsaksische wereld door de mond van zijn SVP Research & Analytics Ian Forrester 'The Science of Influencer', het allereerste influencer neuro research project. Dat werd uitgevoerd in samenwerking met neuromarketing bureau Neuro-Insight en meet de response van de proefpersonen op content. Bedoeling: uitzoeken hoe en waarom influencer marketing werkt, aan de hand van criteria als emotionele intensiteit en herinnering, zoals iedereen weet factoren die een directe impact hebben op sales.

Volgens het onderzoek is de emotionele intensiteit ingeval van influencer advertising 277% emotioneel intenser en 87% meer memorabel dan bij televisiereclame. In vergelijk tot Facebook-advertenties ligt de emotionele betrokkenheid bij influencer advertising 64% hoger; de herinnering is dan weer 182% hoger. Ten opzichte van YouTube verschillen de percentages respectievelijk met +28% en 73%. Bovendien ligt de waarschijnlijkheid waarmee consumenten positief staan tegenover een ad op tv, Facebook of YT 58% hoger als ze eerst in contact gekomen zijn met een influencer ad; de kans dat ze zich de campagne herinneren ligt in dat geval 47% hoger.

Interessante cijfers en vooral een innoverende manier van meten die niet altijd even nuttige parameters als reach, impressies en likes aanvult met de impact van emoties, brand recall op de purchase funnel.

Archief / CANNES LIONS 2019