Fr

CANNES LIONS 2019

GP Creative Effectiveness: 'Black Supermarket' (Marcel Parijs - Carrefour)

Donderdag 25 Juli 2019

GP Creative Effectiveness: 'Black Supermarket' (Marcel Parijs - Carrefour)

Het is de vaakst bekroonde Franse campagne van deze editie. Naast de GP Creative Effectiveness behaalde de ‘Black Supermarket’ campagne van Marcel voor Carrefour nog dertien andere prijzen, waaronder vier Gold. De voorzitter van de Creative Effectiveness-jury, John Seifert (Ogilvy), had het over een unicum: “Een merk dat erin slaagt een wet te veranderen in het openbaar belang, verdient respect. We voelden ons allemaal zeer geïnspireerd en erkentelijk voor deze campagne.”

Carrefour ijvert tegen de Europese wetgeving die de verkoop van de meeste boerenzaden verbiedt en wil ervoor zorgen dat de producenten opnieuw hun eigen boerenzaden mogen verkopen. Daarom riep het op zijn verkooppunten ‘clandestiene markten’ in het leven, waar klanten met verboden boerenzaden gekweekte groenten en fruit konden kopen.

De groep had het over een “strijd voor de biodiversiteit en de voedingskwaliteit” die hij tot het uiterste wilde voeren met de oprichting van een permanent gamma boerenvariëteiten.

De actie omvatte negen visuals, twee spots, wild postering in de buurt van overheidsinstellingen en grote mediagroepen in Parijs (er verscheen een manifest in Le Figaro), een eventluik in de winkels en een oproep om een petitie te ondertekenen op Change.org.

Het bleek allemaal lonend: de wet veranderde en de vrije verkoop van boerenzaden werd in april 2018 goedgekeurd in het Europees Parlement. Biologische boerenzaden zijn vanaf januari 2021 vrij te koop voor bioboeren.

Archief / CANNES LIONS 2019