Fr

CANNES LIONS 2019

Sheryl Sandberg (Facebook): She's still standing!

Donderdag 18 Juli 2019

Sheryl Sandberg (Facebook): She's still standing!

Een van de drukstbezochte en opvallendste talks die we op deze editie bijwoonden, was het interview van Sheryl Sandberg door Bloomberg-journaliste Caroline Hyde. Niet dat er wereldschokkende onthullingen werden gedaan, maar de COO van Facebook gooide haar charisma in de strijd en strooide met persoonlijke anekdotes om het publiek ervan te overtuigen hoe goed de internetgigant het allemaal wel bedoelt. Ze pakte de hele zaal, ons en de interviewster incluis, moeiteloos in en bijna waren we vergeten dat het sociaal netwerk het afgelopen jaar toch de nodige schandalen te verwerken kreeg.

Zo hamerde de topvrouw op het belang van Facebook en zijn community om een verschil te maken in onze samenleving, onder andere door “te doen wat we zeggen” én verwees ze fijntjes naar de rol die Facebook speelt voor adverteerders om de overgang naar mobile te maken. Zo had ze het over het toekomstige belang van private messenging als ideale context voor merken, dankzij een combinatie van creativiteit en technologie.

Hyde kon daarop niet anders dan voorzichtig vragen naar de keerzijde van de technologie en de bijhorende issues inzake privacy, waarop Sandberg naar het voorbeeld van Marc teruggreep naar de beproefde ‘mea culpa’ techniek. “We hebben dat slecht uitgelegd en targeted advertising helpt kleine bedrijven groeien. We geven geen individuele gegevens en we moeten dit beter communiceren, zodat mensen niet meer bang zijn. We lezen echt je berichten niet (en als je dat niet gelooft, maak ik je iets anders wijs, nvdr). Vandaag snappen we beter hoe privacy werkt en we lieten mensen toe te veel informatie te delen. We hebben een grote verantwoordelijkheid en die willen we in de toekomst beter opnemen. Wetgevingen zoals de GDPR in Europa zijn een goede blauwdruk.” We kunnen met andere woorden op onze beide oren slapen. Of we dat ook echt moeten doen, is nog een andere vraag. Ze deed er zelfs nog een schepje bovenop en zei “We zouden niet verplicht moeten zijn om zoveel beslissingen te nemen als we hebben moeten nemen en we zijn vragende partij naar meer regels.” Dat zei ze echt.

Daarna ging het een tijdje over de eerste stappen van Facebook in de financiële wereld, met de lancering van zijn cryptomunt Libra. Ook hier was het al globale, belangeloze menslievendheid wat de klok sloeg. Sandberg benadrukte dus dat het vooral de bedoeling was iedereen een stem én een betaalmiddel te geven. Niet meer en niet minder. Geen woord over de eventuele destabiliserende gevaren die uitgaan van de concentratie van zoveel gevoelige want financiële gegevens binnen een enkel organisme waarvan we vandaag niets meer weten dan dat het in Zwitserland gevestigd zal zijn en de Libra Foundation zal heten.

Vervolgens gooide Caroline Hyde het over een persoonlijkere boeg en peilde bij Sandberg naar wat ze uit haar carrière geleerd had. “Veerkracht is een spier die je traint en opbouwt”, antwoordde de vrouw die in 2015 haar man verloor. “Ik ben gegroeid door wat moeilijk is. Of je wordt ouder of je wordt het niet: andere keuzes zijn er niet. Ingeval van problemen moet je je mouwen opstropen.”

Dat was voor ons meteen de belangrijkste les die we leerden uit dit charmeoffensief, maar die kenden we eigenlijk al. Toch is en blijft Sheryl Sandberg een hele straffe madam en haar liefde voor ‘I’m still standing’ van Elton John kunnen we alleen maar delen. Personal branding om een punt aan te zuigen!

Archief / CANNES LIONS 2019